ATT VARA LÄRARE I VÅR TID - INSPIRERA, HANDLEDA, UNDERVISA, ORGANISERA OCH BEDÖMA
Inbunden bok. Natur och Kultur. Första uppl. Första tryckningen. 2005. 222 s. Inbunden. Förlagets dekorerade kartonnage. 21,5x14cm. 415 gram.
Nyskick. Namnetikett. Prydlig namnteckning. Ur författarens förord." Vad är det för speciellt med att vara lärare i vår tid? I den här boken försöker jag ge några svar på den frågan. Jag vänder mig både till erfarna och nyblivna lärare och till var och en som i sitt jobb till viss del sysslar med undervisning eller handledning, likaså till dem som nu går lärarutbildningen och tänker sig ett verksamhetsfält inom ungdomsskolan och till dem som går en pedagogisk kurs för högskolelärare. Jag har också skrivit boken för yrkesverksamma som inte själva undervisar eller handleder men som ansvarar för kompetensutveckling, internutbildning eller mentorprogram i en skola eller på en arbetsplats." ATT VARA LÄRARE I VÅR TID är en kortfattad och inspirerande introduktion till nutida pedagogiskt tänkande. Den visar på de utmaningar man ställs inför som pedagog - vare sig uppdraget är lärarens, handledarens, mentorns, coachens eller internutbildarens. Det gäller att vara en förebild och samtidigt kunna ge de lärande frihet att forma sin kunskap själva, genom att inspirera, uppmuntra, ge återkoppling och bedöma eller betygsätta. HENRY EGIDIUS förmedlar utifrån sin långa pedagogiska erfarenhet en stark känsla för självstyrt lärande och allas delaktighet i uppläggning och genomförande. Lusten till lärande genomsyrar hela boken! För fler böcker inom ämnet pedagogik: Välkommen att titta i på mina andra annonser på VILLA ROSAS BOKHYLLOR här på Bokbörsen!.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9127098575
- Titel
- Att vara lärare i vår tid : inspirera, handleda, undervisa, organisera och bedöma
- Författare
- Henry Egidius
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 408 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det för speciellt med att vara lärare i vår tid? Denna introduktion till modern pedagogik inspirerar till nytt tänkande om de utmaningar vi ställs inför i rollen som pedagoger vare sig vi kallar oss lärare, handledare, mentorer eller internutbildare. Lärarrollen är inte längre renodlad utan komplex och varierande. Du ska som lärare strukturera kunskap, berätta eller föreläsa, ställa samman studieuppgifter, handleda och instruera. Du ska också ge de lärande frihet att forma sin kunskap själva, inspirera, egga, uppmuntra, ge återkoppling och kanske bedöma eller betygsätta.
