Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Synliga kostnader, osynliga vinster : offentlig upphandling som industripolitik

Synliga kostnader, osynliga vinster : offentlig upphandling som industripolitik

Häftad bok. SNS Förlag. 1 uppl. 2010. 167 sidor.

Nära nyskick. Dedikation på försättsbladet annars närmast perfekt.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789186203412
Titel
Synliga kostnader, osynliga vinster : offentlig upphandling som industripolitik
Författare
Eliasson, Gunnar
Förlag
SNS Förlag
Utgivningsår
2010
Omfång
167 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
145 x 220 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
283 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Synliga kostnader, osynliga vinster handlar om den makroekonomiska betydelsen av det "moln av teknologi" - spillovers - som omger all avancerad produktion. Hur kommersialiseras de och hur bidrar de till ekonomisk tillväxt? Frågorna är särskilt aktuella i en tid av global ekonomisk kris, omfattande statliga stimulansprogram och en pågående omvandling från tillverknings- till kunskapsbaserade ekonomier.

För att belysa dessa frågor genomför författaren en detaljerad studie av utvecklingen av Saabs stridsflygplan JAS 39 Gripen, ett projekt som involverat nyskapande av avancerad teknologi med både militära och civila användningar samt utnyttjande av ett globalt nätverk av specialiserade och konkurrerande underleverantörer. Särskilt behandlas
· kompetent offentlig upphandling som ny efterfrågepolitik
· frågan om huruvida om principerna för konkurrensupphandling och köp från hyllan är tillämpliga när den offentliga beställaren och den privata producenten samarbetar under lång tid för att utveckla en produkt vars egenskaper först så småningom klargörs
· hur den offentliga beställaren som dubbelkund och ställföreträdande kund för privat efterfrågan av kollektiva varor och tjänster ska värdera molnet av teknologi
· det avancerade företaget som teknisk högskola
· handel i immateriella tillgångar (teknologier) och därmed betydelsen av en ekonomiskt effektiv äganderättslagstiftning
· hur den dubbelprodukt som den upphandlade produkten plus molnet av teknologi utgör ska marknadsföras av producenten.

Gunnar Eliasson är professor emeritus i industriell ekonomi/dynamik vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm och var tidigare chef för IUI (numera Institutet för Näringslivsforskning).