Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Professionellt lärande i förskolan : med utgångspunkt i hållbar utveckling
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147114856
Titel
Professionellt lärande i förskolan : med utgångspunkt i hållbar utveckling
Författare
Elm Fristorp, Annika - Johansson, Inge
Förlag
Liber
Utgivningsår
2015
Omfång
138 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
Vikt
200 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Boken handlar om deltagarorienterat och kollaborativt lärande för hållbar utveckling i förskolan. Efter en presentation av de teoretiska utgångspunkterna får läsaren ta del av konkreta exempel på aktiviteter i förskolan. Dessa har fokus på olika aspekter av hållbar utveckling och hur det går att använda såväl språk och kommunikation som IKT, matematik, naturvetenskap och teknik i arbetet.
Utformningen av miljöer och aktiviteter i förskolan är viktig för barns förutsättningar att lära och skapa mening samt för hur barns lärande i det dagliga arbetet med hållbar utveckling i förskolan kan synliggöras. Här tydliggörs allt det fantastiska som sker i barns lek och då barn arbetar med resurser som görs tillgängliga för dem i aktiviteter som planeras av förskollärare.
Boken presenterar även hur forskare och förskollärare behandlar processer i det professionella lärandet med fokus på barns lärande. Boken vänder sig till studerande och lärare på såväl förskollärar- som tidigarelärarprogrammen, till verksamma förskollärare och lärare för skolans tidigare år samt verksamhetsansvariga.
Sagt om boken
[...] Pegagoger, barn och forskare lär tillsammans i denna angelägna, välskrivna bok av de väl initierade forskarna och pedagogerna i projektet." Eva Lexell Törnblom, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2015.
Om författarna
Annika Elm Fristorp arbetar som universitetslektor inom utbildningsvetenskap och naturvetenskapens didaktik, vid Högskolan i Halmstad. Inge Johansson är professor i förskoledidaktik vid Stockholms universitet. Övriga författare har alla lång erfarenhet som förskollärare, många med inriktning på utvecklings- och miljöarbete.