Beteendeproblem i skolan
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2014. 159 sidor.
Gott skick.
Konflikter och beteendeproblem kan hindra lärares arbete och elevernas inlärning. Förhållningssättet lågaffektivt bemötande, som bland annat handlar om att anpassa krav samt att hantera konflikter och våld, kan då vara till god hjälp. Bo Hejlskov Elvén tar avstamp i exempel från skolans vardag och beskriver femton praktiska principer (varav fyra nya) som personal kan utgå från för att förebygga och lösa beteendeproblem.
I denna nya utgåva tydliggörs vetenskapen bakom metoden liksom när och hur den ska användas. Boken är även utökad med metoder för utvärdering och förändring, vilket bidrar till en heltäckande pedagogik för beteendeproblem som följer barnkonventionen.
Beteendeproblem i skolan riktar sig till alla som arbetar elevnära, från förskoleklass till gymnasiet - som lärare, speciallärare, elevassistenter, fritidspersonal och skolledare.
"Att vara lågaffektiv i sitt bemötande är inte att vara passiv. Det är att aktivt ingripa i en svår situation - men genom att så långt som möjligt behålla sitt eget lugn för att hjälpa eleven att göra detsamma. Sedan bör vi i efterhand utvärdera varför det blev fel och därefter göra förändringar så att situationen inte ska uppstå igen. Bokens huvudbudskap är att vi som personal behöver ta ansvar för det som händer, för det är först då vi kan göra skillnad."
Bo Hejlskov Elvén
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127139473
- Titel
- Beteendeproblem i skolan
- Författare
- Elvén, Bo Hejlskov
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 154 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Beteendeproblem i skolan visar hur skolpersonal kan tänka och agera i mötet med elever som inte beter sig som förväntat i en viss situation. Genom att lära sig mer om beteendeproblem hos barn ökar man möjligheterna till att hantera konflikter som kan stå i vägen för lärarens arbete och elevernas inlärning.
Metoderna som presenteras i Beteendeproblem i skolan utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande, och kan användas från förskolan till gymnasiet. Författaren tar avstamp i belysande exempel, kopplar dem till forskning och beskriver elva praktiska principer som personal kan utgå från för att lösa och förebygga konflikter i vardagen. Genom att arbeta med lågaffektivt bemötande kan man som lärare undvika situationer som stör undervisningen för både barn och vuxna.
Beteendeproblem i skolan riktar sig till alla som arbetar elevnära i en skolverksamhet; lärare, speciallärare, elevassistenter, vaktmästare, fritidspersonal, skolledare etc.
Läs gärna mer på bokens sida på Facebook!
Årets bästa bok hittills.
Torbjörn Hanö i Skolledaren, nr 7, september 2014