Nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt : rapport från en forskningscirkel genomförd februari 2016 - december 2017
Häftad bok. Uppsala universitet. 2018. 92 sidor.
Nyskick.
I denna rapport beskrivs processen i och resultatet av en forskningscirkel om nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt. En utgångspunkt har varit begreppet stöttning - lärarens/pedagogens funktion som en sorts ”byggnadsställning” i elevens lärande. Det eleven inte klarar av på egen hand kan genomföras med rätt stöd - och i takt med att eleven utvecklas kan byggnadsställningen monteras ned. Stöttning har också varit en central aspekt i de fyra mindre projekt som deltagarna genomfört inom forskningscirkelns ramar. Forskningscirkeln har bedrivits inom Forum för samverkan på Uppsala universitet. Det är ett samarbete mellan universitetet och åtta kommuner i regionen: Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Sigtuna, Tierp, Uppsala och Östhammar. Forum för samverkans syfte är att bidra till ett ömsesidigt berikande kunskapsutbyte mellan förskola/skola/skolhuvudman och Uppsala universitet ( www.forumforsamverkan.uu.se).
Charlotte Engblom, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789150626872
- Titel
- Nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt : rapport från en forskningscirkel genomförd februari 2016 - december 2017
- Författare
- Engblom, Charlotte - Fallberg, Karin - Uppsala universitet. Forum för samverkan
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna rapport beskrivs processen i och resultatet av en forskningscirkel om nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt. En utgångspunkt har varit begreppet stöttning - lärarens/pedagogens funktion som en sorts ”byggnadsställning” i elevens lärande. Det eleven inte klarar av på egen hand kan genomföras med rätt stöd - och i takt med att eleven utvecklas kan byggnadsställningen monteras ned. Stöttning har också varit en central aspekt i de fyra mindre projekt som deltagarna genomfört inom forskningscirkelns ramar. Forskningscirkeln har bedrivits inom Forum för samverkan på Uppsala universitet. Det är ett samarbete mellan universitetet och åtta kommuner i regionen: Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Sigtuna, Tierp, Uppsala och Östhammar. Forum för samverkans syfte är att bidra till ett ömsesidigt berikande kunskapsutbyte mellan förskola/skola/skolhuvudman och Uppsala universitet ( www.forumforsamverkan.uu.se).