Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Brittiska fiktioner : intermediala studier i film, TV, dramatik, prosa och

Brittiska fiktioner : intermediala studier i film, TV, dramatik, prosa och

Häftad bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 2001. 340 sidor.

Nära nyskick. Paperback. 2001. Symposion. 400g. 340 s. ISBN: 9171395199.korstisda. 150mm tjocklke. 15mm höjd. 190mm. utgallrat biblex toppskick synes oäst Innehåll: Förord. Introd: den stora traditionen. The charge of The Light birgade- dikt, histoira, popkultur. Villa Diodati revisitied: Byron, Shelley poch Mary Wollstonedracts Shelley på film. Poetisk retorisk i h Jennings dokumentäara estetik. Populär Dickens David Leans Great Expectations. Roman Polanskis MacBeth Shakespeare som actionfilm, TV dramatikern som litteratör: Dennsi Potters Lipstick on Ypur collar Karaoke och COld Lazarus. Några avslutande synpunkter: inermedialitetens mysteirer. Noter

PORTO 55 kr kan avhämtas utanför mariestad OBS FOREIGN CUSTOMERS PAYS IN ADVANCE

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9171395199
Titel
Brittiska fiktioner : intermediala studier i film, TV, dramatik, prosa och
Författare
Hedling, Erik
Förlag
Brutus Östlings bokf Symposion
Utgivningsår
2001
Omfång
340 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
150 x 195 mm Ryggbredd 20 mm
Vikt
430 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Erik Hedlings lärda studie handlar om hur en stor litterär tradition, den engelska, gestaltats på film. Med nedslag i Tennysons klassiska dikt The Charge of the Light Brigade, Lord Byrons och paret Shelleys forment liderliga leverne, litteraturen som filmatiserad propaganda under det andra världskriget, Dickens roman Great Expectations och Shakespeares drama Macbeth besvaras frågor om hur filmen bade tillvaratagit och forändrat den stora litterära traditionen. Ar filmen alltid sämre än boken? Innebär en filmatisering alltid en forenkling av den litterära texten? Slutavsnittet handlar om TV-dramatikern Dennis Potter, en författare som illustrerade hela den intermediala rörelsen från litteratur till rörliga bilder: hur bilderna delvis ersatt språket som medium for stor berättarkonst.