Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Sedelpressen : Dagens Industri under 30 år
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789186185152
Titel
Sedelpressen : Dagens Industri under 30 år
Författare
Erik Lakomaa
Förlag
Hydra Förlag
Utgivningsår
2012
Omfång
177 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
152 x 200 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
266 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Nästan alla i näringslivet har en relation till Dagens Industri, som läsare, annonsör eller som företrädare för företag tidningen skrivit om.

Dagens Industri kom inte bara att bli den första framgångsrika affärstidningen i Sverige utan också en internationell framgångssaga. Att det skulle bli så var dock inte givet. Tiden kring grundandet av tidningen var turbulent och det var alls inte säkert att tidningen ens skulle bli till.


För första gången skrivs nu historien om Dagens Industri, och i boken visas hur tidningens framgång kan härledas till de speciella tekniska och samhälleliga omständigheter som rådde vid dess tillkomst och den affärsmodell som man kom att välja för att hantera dessa omständigheter. Vidare beskrivs Dagens Industris betydelse för börsen och börsens betydelse för tidningen, liksom den betydelse tidningen hade för Bonnier, för mediabranschen och för samhället i stort.

Framställningen är baserad på ett rikt källmaterial i form av arkivmaterial och på intervjuer med en lång rad personer som på ett eller annat sätt var inblandade i tidningens tillkomst och utveckling.

"Ett viktigt bidrag till svensk näringslivshistoria.
Boken vänder sig till alla som intresserar sig för företagande och entreprenörskap och lämpar sig också väl för undervisning i företagsekonomi och ekonomisk historia vid högskolor och universitet."

Karl Gratzer, professor i ekonomisk historia med
inriktning entreprenörskap.

Erik Lakomaa är ekonomie doktor och associerad forskare vid Institutionen för Marknadsföring och Strategi samt
Institutet för Ekonomisk-historisk och Företagshistorisk Forskning (EHFF) på Handelshögskolan i Stockholm.
Hans forskning är inriktad på politiskt beslutsfattande, historisk analys av politisk och teknisk förändring, samt på relationer mellan företag och offentlig verksamhet.

Han har tidigare publicerat boken The Economic Psychology of the Welfare State (EFI, 2009).