Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
IKEA : design och identitet

IKEA : design och identitet

Häftad bok. Bokförlaget Arena. 1 uppl. 2009. 255 sidor.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789178433131
Titel
IKEA : design och identitet
Författare
Eva Atle Bjarnestam
Förlag
Bokförlaget Arena
Utgivningsår
2009
Omfång
255 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
210 x 260 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
951 g
Språk
Svenska
Baksidestext
IKEA:s kataloger är som fotoalbum av det svenska hemmet. Här speglas samtiden i allt från 70-talets bruna manchestersoffor och lackade furuköksbord till dagens moderna design i PS-kollektionen av högsta internationella klass. Det är retro, nostalgi, nutid och framtidsvision. Men vad ligger bakom ett så starkt koncept att man fått möblera snart sagt varenda svenskt hem sedan årtionden tillbaka? Hur skapades dessa osannolikt framgångsrika basmöbler och hur har utvecklingen sett ut fram till dagens målmedvetna stilbildning?

Ikea design och identitet är en personlig skildring av ansiktena och idéerna bakom Sveriges mest kända produkter. Författaren belyser IKEA:s roll i uppbyggnaden av det svenska folkhemmet och utvecklingen från småskaligt postorderföretag till dagens multinationella verksamhet med 260 varuhus världen över. Läsaren får också en initierad historiebeskrivning över IKEA:s utveckling till föregångare inom möbeldesign kompletterad med ett omfattande register över formgivarna som arbetat för IKEA genom åren med namn som Sigvard Bernadotte, Dan Ihreborn och Verner Panton jämsides med relativt anonyma formgivare. Boken innehåller också intervjuer med ett antal av dagens mest framträdande designer samt ett urval av de berömda reklamkampanjerna som för alltid gav IKEA en plats i reklamhistorien. Allt generöst illustrerat med bilder från IKEA:s välfyllda arkiv. En djupdykning in i designhistorien hos ett företag som för alltid präglat vår svenska folksjäl!