Musik och tanke – Huvudlinjer i musikestetikens historia från antiken till vår egen tid
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 1998. 392 sidor.
Hyggligt skick.
Namnad. Boken är mycket välläst och välanvänd. Utvändigt ses ordentliga nötningar av olika slag. Inlagan är välbläddrad, innehåller rikliga mängder pennmarkeringar och anteckningar, något enstaka hundöra förekommer. Denna fantastiska bok är dock alltjämt fullt läsbar.
"Huvudlinjer i musikestetikens historia från antiken till vår egen tid – Vad är musik? Är den "hjärtats röst", "lidelsernas språk", ett uttryck för "gudomlig uppenbarelse", eller skall den hellre betraktas som "form i tonande rörelse" eller kort och gott "organiserat ljud"?
Författaren behandlar i denna bok hur människorna genom den västerländska historien, från antiken till vår tid, har ställt sig inför musiken som fenomen. Det är alltså inte musiken själv som står i fokus, utan människornas tankar om musiken, deras hållningar inför tonvärlden, deras syn på inspiration och hantverksskicklighet, deras förståelse av musik som kommunikationsmedel, kort sagt något av det vi menar med uttryck som musikestetik och musikfilosofi.
Musik och tanke vänder sig till alla musikintresserade, men framför allt till studerande i musik, musikvetenskap, estetik och angränsande ämnen. Genom att facktermer förklaras är boken givande att läsa för alla som är intresserade av att veta mera om musikens mysterium."
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144469218
- Titel
- Musik och tanke
- Författare
- Finn Benestad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 392 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Huvudlinjer i musikestetikens historia från antiken till vår egen tid
Vad är musik? Är den hjärtats röst, lidelsernas språk, ett uttryck för gudomlig uppenbarelse, eller skall den hellre betraktas som form i tonande rörelse eller kort och gott organiserat ljud?
Författaren behandlar i denna bok hur människorna genom den västerländska historien, från antiken till vår tid, har ställt sig inför musiken som fenomen. Det är alltså inte musiken själv som står i fokus, utan människornas tankar om musiken, deras hållningar inför tonvärlden, deras syn på inspiration och hantverksskicklighet, deras förståelse av musik som kommunikationsmedel, kort sagt något av det vi menar med uttryck som musikestetik och musikfilosofi.
Musik och tanke vänder sig till alla musikintresserade, men framför allt till studerande i musik, musikvetenskap, estetik och angränsande ämnen. Genom att facktermer förklaras är boken givande att läsa för alla som är intresserade av att veta mera om musikens mysterium.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
