Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund

Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund

Häftad bok. Studentlitteratur AB. Förlagsny!. 1 uppl. 2019. 218 sidor.

Nyskick. * Förlagsny!
Den här boken är tänkt att fungera som en brygga mellan andraspråksforskning och lärares undervisning i svenska som ett andraspråk. Syftet är att ge möjlighet till en språkvetenskapligt underbyggd undervisning: Hur inverkar till exempel modersmålet på inlärningen av ett nytt språk?
För ett stort antal elever i ungdoms- och vuxenutbildning gäller det att ta sig an den komplexa uppgiften att både utveckla kunskaper i olika ämnen och att erövra ett helt nytt språk: svenska. Språktillägnandet behöver understödjas på allra bästa sätt för att nå en nivå som kan möta de höga språkliga krav som ställs inom utbildning, yrkesliv och samhälle. Detta ställer i sin tur stora krav på andraspråksundervisningen. Att lärare har gedigna kunskaper om hur det går till att lära sig ett nytt språk är därför viktigare än någonsin.
Andraspråksfältet är stort och kan vara svårt att navigera i när tiden för kompetensutveckling och fördjupning är begränsad. Den här boken är tänkt att fungera som en brygga mellan andraspråksforskning och lärares undervisning i svenska som ett andraspråk. Syftet är att ge möjlighet till en språkvetenskapligt underbyggd undervisning: Hur inverkar till exempel modersmålet på inlärningen av ett nytt språk? På vilket sätt kan lärare stärka språkutvecklingen? Vad stöds egentligen av forskningen och vad är myt?
Författaren presenterar olika språkinlärningsteorier utifrån ett svenskt utbildningsperspektiv och diskuterar hur teorier och forskningsrön kan komma undervisningen till nytta - både på makronivå med organisationen i fokus och på mikronivå utifrån det enskilda klassrummet och lärares arbete där.
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund vänder sig främst till sva-lärare, sfi-lärare och modersmålslärare.
Flyman-Mattsson, Anna, född 1969:
"Jag är docent och lektor i svenska som andraspråk och undervisar på olika kurser inom detta ämne. Mitt intresse inom området täcker in det mesta – språkanalys, andraspråksinlärning, språkpolitik, språksociologi, flerspråkighet och språkdidaktik – men min egen forskning är framför allt inriktad på flerspråkighet, grammatisk utveckling och inlärning av svenska som andraspråk ur ett didaktiskt perspektiv.

Min forskning rör språkinlärning inom olika åldrar och från att under ett antal år undersökt förskolebarns flerspråkliga utveckling håller jag nu på att undersöka språkutveckling hos vuxna inlärare på Sfi, med fokus på grammatik. Grundidén bakom all min forskning är att alla har rätt till språk, både sitt modersmål och andra språk.

På SOL fungerar jag som huvudlärare och FFU-ansvarig för svenska som andraspråk."

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144076256
Titel
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Författare
Flyman-Mattsson, Anna
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2017
Omfång
217 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
Vikt
319 g
Språk
Svenska
Baksidestext
För ett stort antal elever i ungdoms- och vuxenutbildning ­gäller det att ta sig an den komplexa uppgiften att både utveckla ­kunskaper i olika ämnen och att erövra ett helt nytt språk: svenska. ­Språktillägnandet behöver understödjas på allra bästa sätt för att nå en nivå som kan möta de höga språkliga krav som ställs inom ­utbildning, yrkesliv och ­samhälle. Detta ställer i sin tur stora krav på ­andraspråksundervisningen. Att lärare har gedigna kunskaper om hur det går till att lära sig ett nytt språk är därför viktigare än någonsin.
Andraspråksfältet är stort och kan vara svårt att navigera i när tiden för kompetensutveckling och fördjupning är begränsad. Den här ­boken är tänkt att fungera som en brygga mellan andraspråksforskning och ­lärares undervisning i svenska som ett andraspråk. Syftet är att ge ­möjlighet till en språkvetenskapligt underbyggd undervisning: Hur inverkar till exempel modersmålet på inlärningen av ett nytt språk? På vilket sätt kan lärare stärka språkutvecklingen? Vad stöds egentligen av forskningen och vad är myt?
Författaren presenterar olika språkinlärningsteorier utifrån ett svenskt utbildningsperspektiv och diskuterar hur teorier och forskningsrön kan komma undervisningen till nytta – både på makronivå med organisationen i fokus och på mikronivå utifrån det enskilda klassrummet och lärares arbete där.
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund vänder sig främst till sva-lärare, sfi-lärare och modersmålslärare.