Innovationsteorin
Häftad bok. Nomen förlag. 1:1 uppl. 2012. 352 sidor.
Nära nyskick.
Format 21 x 15 cm Vikt 510 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, färgillustrerad med teckningar. SIGNERAD på insidan av främre pärmen av författaren. ”Innovationsteorin” pekar ut vägen till Uppfinningen och Innovationen – slutmålet för den kreativa processen i form av en ny vara eller tjänst. INNEHÅLL: Förord A. Vad är en Innovation B. Varför innovera? framtidssamhället C. Att skapa en Innovation D. Kreativ evolution / organisk friktion E. Innovationer och Utbildningssamhälle F. Uppfinningar och Innovationer G. Du är kreativ! H. Börja Innovera! Nu! I. Kognitik en god bas för Innovation och utveckling J. Kognitikens Tankenycklar - låser upp för utveckling och innovation. Efterord K. Litteraturförteckning och länkar L. Appendix
// Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0942]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789174654141
- Titel
- Innovationsteorin
- Författare
- Dahlqvist, Folke
- Förlag
- Nomen förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 509 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Innovationsteorin är Folke Dahlqvist tredje bok om kopplingen kreativitet - operativitet innovationI en tid då många framhåller vikten av kreativa idéer, operativ attityd och behovet av nya innovationer har konceptet KOGNITIK formulerats. Begreppet är ett samlingsbegrepp för kända och mindre kända metoder och tekniker för att förbättra individens kreativa förmåga och möjligheter att skapa nya innovationer på många olika plan - såväl under arbete som fritid.Skapandeprocessen framhålls som en självgenererande process som ger mer än den kräver. Dahlqvist kopplar sin syn på innovativ verksamhet till teknosofin Kognitik (teknik+filosofi). Kognitik varumärkesskyddades hos Patentverket år 2003. Teknosofins aktiva strukturer är de 123 s .k. Tankenycklarna ett begrepp som varumärkesskyddades år 2011. Dahlqvists argument för att införa Kognitiken som ett obligatoriskt skolämne fr o m gymnasiet bygger på det faktum att samhällsinstitutionerna inte längre kan bära det utvecklingsansvar själva som situationen i vårt land kräver. Tidigare har det varit önskvärt att vidareutveckla en hög standard. Nu är det helt nödvändigt för att - med individen i centrum kunna konkurrera med omvärlden för att på detta sätt bevara nivån på vår välfärd. Dahlqvist menar vidare att man kan föregripa elevernas förmåga till abstrakt tänkande redan vid unga år genom användningen av enkla tankestrukturer som fungerar symboliskt i olika mer eller mindre abstrakta mentala processer. Boken innehåller dessutom 150 citat för egen reflexion eller som utgångspunkt för samtal.