Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
1800-talets teater

1800-talets teater

Inbunden bok.

Nyskick. Utforska 1800-talets svenska teaterhistoria, dess händelser, skådespelare och den växande publiken i en fascinerande berättelse. | Gidlunds förlag, Utg. 2007 | Förlagsband. 8:o (177x245 mm)

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789178447404
Titel
1800-talets teater
Författare
Forser, Tomas - Lagerroth, Ulla-Britta - Nordin Hennel, Ingeborg
Förlag
Gidlunds förlag
Utgivningsår
2007
Omfång
405 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
177 x 245 mm Ryggbredd 32 mm
Vikt
1030 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Teaterns kärna och mening är det betydelseskapande mötet mellan scen och publik. Centralt i detta band står därför ett 30-tal teaterhändelser, däribland Don Juan och Friskytten, Jungfrun af Orléans och Afrikanskan, Ett dockhem och Hamlet.

Samtidigt kastas ljus över 1800-talets expanderande svenska teaterlandskap, då teaterintresset når en sådan nivå att det är motiverat att tala om en teatermani såväl i landsorten som i huvudstaden. Tongivande blir successivt den borgerliga publiken med dess smak för ständigt stegrade effekter, vilket gör att teatrarna länge prioriterar det visuellt anslående i en främst från utlandet hämtad repertoar. Internationaliseringen sätter också avtryck i spelstil och gästspel liksom i importen av scenografiska nyheter och teatertekniska landvinningar. Mot detta bryts idén om en nationalisering av svensk teater, omsatt i anspråket på en inhemsk dramatik och i tanken på en s.k. nationalscen.

Därtill är 1800-talets teater på olika sätt en skådespelarnas teater, då scenens kvinnliga och manliga idoler utövar en sådan attraktionskraft att förhållandet bäst fångas i begreppet skådespelarmagi. Här möter artister som Nils Wilhelm Almlöf och Jenny Lind, Elise Hwasser och August Lindberg, Gustaf Fredriksson och Ellen Hartman. Snart nog framträder initiativrika regissörer med inflytande över både den yttre och inre regin. Även dessa uppmärksammas, liksom "teaterkungen" Albert Ranft och hans imperium.