Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Utbildning och undervisning i särskolan : Forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127827653
Titel
Utbildning och undervisning i särskolan : Forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter
Författare
Göransson, Kerstin
Förlag
Natur & Kultur Läromedel
Utgivningsår
2021
Omfång
135 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
140 x 220 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
333 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Särskolan är en skolform där elever med intellektuell funktionsnedsättning ska få möjlighet till lärande och utveckling. Men hur är de skol- och undervisningsmiljöer som elever i dagens särskola möter utformade? Och hur bildar olika miljöer förutsättningar för dessa elevers kunskapsutveckling och möjligheter till inflytande och deltagande i demokratiska processer?
Forskningsbaserad kunskap om särskolan är en bristvara som denna antologi, Utbildning och undervisning i särskolan, råder bot på. Med utgångspunkt i lärares och elevers erfarenheter och perspektiv presenteras två fleråriga forskningsprojekt där nya och aktuella kunskaper kring dessa frågor har vunnits.
Utbildning och undervisning i särskolan vänder sig till studenter på lärar- och skolledarutbildningar, lärare, elevhälsopersonal, assistenter och skolledare inom särskolan och övriga skolväsendet. Även tjänstemän och politiskt ansvariga på lokal och nationell nivå, samt anhöriga till elever i särskolan kan ha nytta och glädje av boken.
Följande författare medverkar i boken:

Mia Jormfeldt
Kristina Szönyi
Magnus Tideman
Kerstin Göransson
Karin Bengtsson
Susanne Hansson
Nina Klang
Gunilla Lindqvist

 
Sagt om boken: 
"Ett intressant kapitel är det som visar lärares uppfattningar om skola och undervisning för de elever som läser enligt grund- och gymnasieskolans läroplaner. Michael Schiros (2013) ideologier används för att representera olika uppfattningar om utbildningens syfte, kunskaper som anses viktiga, hur lärande kommer till stånd, vilken roll läraren bör ha och vad som ska känneteckna uppväxten ur ett lärandeperspektiv. [...] Utbildning och undervisning i särskolan är en mycket intressant bok vars kvalitet ligger i det forskningsbaserade underlag som bygger upp innehållet." 
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 7, 2021