Kants kritiska filosofi : doktrinen om förmågorna
Häftad bok. Glänta produktion. 1 uppl. 2015. 138 sidor.
Nyskick.
Gilles Deleuze Kants kritiska filosofi – Doktrinen om förmågorna
Översättning av Carl Montan
Med förord av Carl Montan
Baksidestext:
Min bok om Kant, den är något annorlunda. Jag tycker mycket om den. Jag skrev den som en bok om en fiende. I den försökte jag visa hur han fungerar och hur hans maskineri är uppbyggt. (Gilles Deleuze)
Kant är till skillnad från Spinoza, Nietzsche och Bergson – som Deleuze också ägnar varsin monografi under 1960-talet – inte en filosof som Deleuze öppet lovprisar eller ständigt återvänder till för att utveckla sitt eget tänkande. Detta kan ge intryck av att Kants kritiska filosofi inte alls behöver läsas i ljuset av Deleuzes andra alster, utan snarare som en helt fristående introduktion till Kants filosofi. Och i någon mening är det så: verket kan läsas rätt och slätt som en ingång till Kants tankesystem, utan särskild hänsyn till Deleuze. Men det är samtidigt en integrerad del av Deleuzes tidiga tänkande. (Ur Carl Montans förord)
Originalets titel:
La philosophie critique de Kant: Doctrine des facultés, Presses Universitaires du France, Collection "Quadrige", 4e édition, 2011 (1993).
Glänta produktion, Juni 2015
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789186133603
- Titel
- Kants kritiska filosofi : doktrinen om förmågorna
- Författare
- Deleuze, Gilles
- Förlag
- Glänta produktion
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 138 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Min bok om Kant, den är något annorlunda. Jag tycker mycket om den. Jag skrev den som en bok om en fiende. I den försökte jag visa hur han fungerar och hur hans maskineri är uppbyggt. (Gilles Deleuze)
Kant är till skillnad från Spinoza, Nietzsche och Bergson som Deleuze också ägnar varsin monografi under 1960-talet inte en filosof som Deleuze öppet lovprisar eller ständigt återvänder till för att utveckla sitt eget tänkande. Detta kan ge intryck av att Kants kritiska filosofi inte alls behöver läsas i ljuset av Deleuzes andra alster, utan snarare som en helt fristående introduktion till Kants filosofi. Och i någon mening är det så: verket kan läsas rätt och slätt som en ingång till Kants tankesystem, utan särskild hänsyn till Deleuze. Men det är samtidigt en integrerad del av Deleuzes tidiga tänkande. (Ur Carl Montans förord)