Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Förskolans århundrade : Pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv

Förskolans århundrade : Pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2016. 296 sidor.

Mycket gott skick. Rak och ren utan namn eller skador

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789140688460
Titel
Förskolans århundrade : Pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv
Författare
Hammarström-Lewenhagen, Birgitta
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2016
Omfång
296 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 228 mm Ryggbredd 20 mm
Vikt
530 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Den här boken handlar om förskolans historiska framväxt, idéarv och kunskapstraditioner. Den innehåller förskolepedagogiska nyckeltexter i original som skrivits av personer som haft stor betydelse för förskolans samhälleliga och idémässiga utveckling. I boken återfinns texter av bland andra Friedrich Fröbel, John Dewey, Ellen och Maria Moberg, Ellen Key, Elsa Köhler och Alva Myrdal. Varje författare presenteras ingående med särskilt fokus på deras relation till förskolan och små barns fostran.
Nyckeltexterna och presentationerna av författarna syftar till att synliggöra förskollärarprofessionens och förskollärarutbildningens idémässiga kulturarv. Texterna har valts utifrån centrala förskolepedagogiska och läroplanshistoriska frågor för att skapa historisk förståelse för synen på fostran av små barn och deras lärande.
Boken ger även en bild av den svenska förskolans institutionella framväxt, uppdrag, organisering och styrning. Att lära känna förskolans historia och dess curriculum i vid mening; idéhistoriskt, politiskt, kulturellt, pedagogiskt och socialt är betydelsefullt för utvecklingen av en professionell identitet.
Birgitta Hammarström-Lewenhagen är universitetslektor vid avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet. Hennes forskning och undervisning  rör professionsutveckling, förskoledidaktik och utbildningshistoria.