Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:2 uppl. 2017. 281 sidor.
Nära nyskick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 415 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA helt omarbetade upplagan, illustrerad med fåtal sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord till andra upplagan. Kapitelpresentation 1. Interkulturella perspektiv 2. Identiteters konfigurationer 3. Nyanlända 4. Föräldrasamverkan 5. Koloniala diskurser och rasifieringspraktiker 6. Interkulturell pedagogisk kompetens 7. Kan interkulturellt lärande bidra till fred i världen? 8. Musikundervisning för social utveckling och ökad integration 9. Medan klyftorna vidgas talar vi om värdegrund 10. Att bli till i mångverklighet. Författarpresentationer.
// Inga anteckningar, diskreta små bläddermärken i hörnen. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0284]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144109732
- Titel
- Interkulturella perspektiv : pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
- Författare
- Lorentz, Hans - Bergstedt, Bosse
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inom utbildning och pedagogik blir interkulturella frågeställningar allt viktigare. Hur förhåller vi oss till mångkulturalitet? Hur hanterar vi skillnader och likheter av olika slag?
I denna helt reviderade andra upplaga av Interkulturella perspektiv presenteras såväl nya teoretiska perspektiv som aktuella forskningsresultat. Författarna beskriver och analyserar hur vi konstruerar likheter och skillnader, hur vi kan utveckla en förmåga att lära av det främmande som finns både hos oss själva och hos den Andre. Interkulturella perspektiv är helt enkelt nödvändiga för att vi i pedagogiska sammanhang ska kunna förstå och förhålla oss till vår egen globaliserade och mångkulturella värld av i dag.
Interkulturella perspektiv är avsedd som kurslitteratur vid lärarutbildningar samt vid andra pedagogiska utbildningar på universitet och högskola. Den är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare samt vänder sig till alla som är intresserade av postmoderna pedagogiska frågor i mångkulturella lärandemiljöer.