Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:7 uppl. 2006. 272 sidor.
Mycket gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 400 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Kapitelpresentation 1. Interkulturella perspektiv - från modern till postmodern pedagogik 2. Identiteter i spel - den mångkulturella skolan och nya etniciteter 3. Hybriditet och gränsöverskridande musiklärare 4. Interkulturellt lärande i ledarskap - hur rektorer kan bil interkulturella ledare 5. Interkulturell kompetens - en pedagogisk utvecklingsmodell 6. Interkulturell matematik - vad är det? 7. Andlighetens betydelse för den pedagogiska dialogen 8. Interkulturell vänskap som motdiskurs - ett historiskt perspektiv 9. Våld och trauma i klassrummet 10. Konsten att lära av det främmande - ett poststrukturalistiskt perspektiv. Författarpresentationer.
// Inga anteckningar upptäckta, pärmarna har mindre kantnötningar, diskreta små bläddermärken i hörnen. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0984-2]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144044842
- Titel
- Interkulturella perspektiv : pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
- Författare
- Bergstedt, Bosse - Lorentz, Hans
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens mångkulturella och globaliserade samhälle kräver ökad förståelse för hur unga och vuxna söker kunskap, bildar sig, konstruerar identiteter och skapar mening i livet. Boken handlar om pedagogiken i dagens mångkulturella och globaliserade samhälle. Den beskriver övergången från moderna till postmoderna och interkulturella pedagogiska perspektiv. Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker i samhället skriver författarna ommodern och postmodern pedagogikden mångkulturella skolan och nya etniciteterhybriditet och gränsöverskridande i musikundervisninghur rektorer kan bli interkulturella ledareinterkulturell kompetens - en pedagogisk utvecklingsmodellinterkulturell matematikbetydelse av andlighet, det mellanmänskliga och interkulturell vänskap o våld och trauma i klassrummetkonsten att lära av det främmandeBoken är avsedd som kurslitteratur i pedagogisk utbildning på universitet, högskola och lärarutbildning och vänder sig till alla som är intresserade av postmoderna pedagogiska frågor i mångkulturella lärandemiljöer.