Hälsopromotion i arbetslivet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 296 sidor.
Nära nyskick.
Bokens syfte är att beskriva hälsopromotion som idé, kunskapsområde och strategi för ett främjande hälsoarbete i framför allt arbetslivet. Några av bokens teoretiska utgångspunkter är idén om salutogenes och Aaron Antonovskys teori om känsla av sammanhang.
Från en internationell kunskapstradition inom det som kallas Health Promotion och Workplace Health Promotion hämtas en konceptuell modell som kan vägleda det främjande arbetet med hälsa inom olika arenor. Boken är teoretisk men också skriven med sikte på att vara ett stöd i praktisk tillämpning av hälsofrämjande arbete.
Den här boken innehåller en analys av de begrepp som används på det hälsofrämjande området, och även en beskrivning av hur de vuxit fram i ett internationellt perspektiv.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144034928
- Titel
- Hälsopromotion i arbetslivet
- Författare
- Hanson, Anders
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 612 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens beskriver hälsopromotion som idé, kunskapsområde och strategi för ett främjande hälsoarbete i framför allt arbetslivet. Några av bokens teoretiska utgångspunkter är idén om salutogenes och Aaron Antonovskys teori om känsla av sammanhang.Från en internationell kunskapstradition inom det som kallas Health Promotion och Workplace Health Promotion hämtas en konceptuell modell som kan vägleda det främjande arbetet med hälsa inom olika arenor. Boken är teoretisk men också skriven med sikte på att vara ett stöd i praktisk tillämpning av hälsofrämjande arbete.