
Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 179 sidor.
Gott skick. Utsidan: Det finns svag nötning på vissa hörn och kanter. Det sitter en suddig prislapp (319,00) på baksidan. Det finns nåt ytterligare litet skönhetsfel också men annars är utsidan mycket fin. Insidan: Bindningen mellan två av sidorna i början av boken är lite ful. Det är egentligen inte så att sidorna har släppt men det ser lite fult ut. Det finns också nåt hörn som ser lite, lite "stött" ut. Annars är insidan mycket fin. Boken är på många sätt i Mycket gott skick men på grund av bindningen i början så vågar jag inte sätta mer än Gott skick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144042947
- Titel
- Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
- Författare
- Hansson, Hasse
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 179 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 468 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken tar upp frågor som rör såväl stillbild som bild i samband med film och TV. Författarna behandlar bildspråkets grunder, bild i reklam och propaganda, nyhetsförmedlingens dramaturgi och televisionens berättelser samt diskuterar hur nya medier, som dataspel och kameramobiler, används av ungdomar. I slutet av boken finns ett analysschema som kan användas som en enkel lathund vid undersökningar av bilder, serier, reklam- och nyhetsuppslag samt filmsekvenser. Semiotiken – vetenskapen om tecken och kommunikation – är den grundläggande teorin bakom författarnas syn på bildspråk och bildpedagogik. De lägger stor vikt vid samverkan mellan bild och text och vårt seende över huvud taget och vänder sig till alla dem som är intresserade av betydelseskapande processer och bildanalys. Bokens tvärvetenskapliga inriktning gör den speciellt användbar i journalist- och lärarutbildning samt i konst- och filmvetenskap.