Historien om flickor och pojkar. Könssocialisation i ett utvecklingspsykologiskt perspektiv
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1991. 366 sidor.
Gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 525 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Norska originalets titel: Historien om Jenter og Gutter (1989). Översättning: Inger Lindelöf. INNEHÅLL: Förord * Del I - Inledning 1. Vad är könssocialisation? 2. Sociala ramar kring psykologiskt kön * Del II - Könens psykologiska födelse 3. Till världen - som mammas baby 4. De första stegen - som pojke eller flicka 5. Frihetslängtan - frihetsrädsla 6. Ut i världen - som flicka eller pojke 7. Småflickor och småpojkar 8. Triangeldramat * Del III - Skolflicka - skolpojke. Från sex till tolv år 9. Att bemästra världen 10. Bland vänner 11. Gullungar och busfrön i skolan 12. Lusten på världen - prepuberteten * Del IV - Mellan barn och vuxen. Från tretton till sextonår 13. Tuffa killar och truliga tjejer på högstadiet 14. På kant med världen - pubertet 15. Ungdomsliv för flickor och pojkar 16. Det heterosexuella mötet * Del V - Nästan vuxen 17. Att landa i verkligheten - som kvinna eller man 18. Att bli mamma och pappa. Noter. Litteratur.
// Ett par sidor har hundöron och tryckmärken efter gem, understrykningar i blyerts och rester efter marginalanteckningar förekommer på några sidor. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [4595]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144306018
- Titel
- Historien om flickor och pojkar
- Författare
- Guttorm Fløistad - Knut Kjeldstadli - David O'Gorman - Inger Lindelöf - Harriet Bjerrum Nielsen - Monica Rudberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1991
- Omfång
- 366 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Traditionell utvecklingspsykologi utgår ifrån att utvecklingen i stort sett är identisk för flickor och pojkar. Under senare år har forskningen emellertid bekräftat våra erfarenheter från vardagen: det är stora skillnader mellan flickors och pojkars psykiska utveckling under barn- och ungdomsåren. På basis av psykologisk teoribildning beskriver författarna hur biologiskt kön efter hand som barnet växer upp gradvis blir till socialt och psykologiskt kön. De teoretiska resonemangen illustreras med ett stort antal exempel hämtade från den empiriska forskningen om barns och ungdomars utveckling.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
