Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Rum i förskolan : för barns lek och lärande

Rum i förskolan : för barns lek och lärande

Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 125 sidor.

Nära nyskick. Tillsynes obläddrat exemplar ///Förlagets beskrivning: Utformningen av förskolans rum har en central betydelse för barns lek och lärande Rummet påverkar hur det kan användas och därmed sätter det ramarna för såväl pedagogernas arbetssätt som barnens lek och känsla av delaktighet. Men väldigt lite vägledning finns om hur rum kan utformas
för att på bästa sätt främja barns rätt till lek, lärande, utveckling och omsorg. Vad säger då forskningen om hur förskolans ru och möbler kan anpassas efter barnens och verksamhetens behov? Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författa rna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus. Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127827943
Titel
Rum i förskolan : för barns lek och lärande
Författare
Heikkilä, Mia
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2020
Omfång
125 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
193 x 225 mm Ryggbredd 9 mm
Vikt
314 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad säger då forskningen om hur förskolans rum och möbler kan anpassas efter barnens och verksamhetens behov?
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.

Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas.
 

Det här är en viktig och mycket läsvärd bok som ställer förskolans rum i relation till förskolans läroplan Lpfö 18 och i ett normmedvetet perspektiv där lärande och lek sätts i fokus. Dessutom ger boken konkreta förslag på hur barnens delaktighet och inkludering i ett förändringsarbete kan genomföras. Helhetsbetyg 4/5.
BTJ-häftet nr 2, 2021
det här är en bok som jag tycker att alla som arbetar i förskolan ska läsa! Jag hoppas den hamnar som studentlitteratur på förskollärarutbildningar och barnskötarutbildningar. Den inspirerar samtidigt som den utmanar mig i mitt eget tänkande och det är då en bok blir riktigt användbar tycker jag
Mia Lingåker, förskollärare/utvecklingsledare Södra Gårdens förskola