Rum i förskolan : för barns lek och lärande
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 125 sidor.
Nära nyskick.
Tillsynes obläddrat exemplar ///Förlagets beskrivning: Utformningen av förskolans rum har en central betydelse för barns lek och lärande Rummet påverkar hur det kan användas och därmed sätter det ramarna för såväl pedagogernas arbetssätt som barnens lek och känsla av delaktighet. Men väldigt lite vägledning finns om hur rum kan utformas
för att på bästa sätt främja barns rätt till lek, lärande, utveckling och omsorg. Vad säger då forskningen om hur förskolans ru och möbler kan anpassas efter barnens och verksamhetens behov? Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författa rna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus. Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127827943
- Titel
- Rum i förskolan : för barns lek och lärande
- Författare
- Heikkilä, Mia
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 125 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 193 x 225 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 314 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad säger då forskningen om hur förskolans rum och möbler kan anpassas efter barnens och verksamhetens behov?
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.
Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas.
Det här är en viktig och mycket läsvärd bok som ställer förskolans rum i relation till förskolans läroplan Lpfö 18 och i ett normmedvetet perspektiv där lärande och lek sätts i fokus. Dessutom ger boken konkreta förslag på hur barnens delaktighet och inkludering i ett förändringsarbete kan genomföras. Helhetsbetyg 4/5.
BTJ-häftet nr 2, 2021
det här är en bok som jag tycker att alla som arbetar i förskolan ska läsa! Jag hoppas den hamnar som studentlitteratur på förskollärarutbildningar och barnskötarutbildningar. Den inspirerar samtidigt som den utmanar mig i mitt eget tänkande och det är då en bok blir riktigt användbar tycker jag
Mia Lingåker, förskollärare/utvecklingsledare Södra Gårdens förskola