Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder

Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder

Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2018. 232 sidor.

Mycket gott skick. Namnad i tusch på insidan av pärm fram, försättsbladet har en del sifferanteckningar, i övrigt är boken i nära nyskick med mkt lite hanteringspår.
Exempelbild.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144110981
Titel
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
Författare
Hejlskov Elvén, Bo
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2018
Omfång
232 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
160 x 230 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
530 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Lågaffektivt bemötande är en metod för hantering av problemskapande beteende som bygger på grundtankar om att ”människor som kan uppföra sig gör det” och att ”endast den som tar ansvar har möjlighet att påverka”. Med ett lågaffektivt bemötande, till exempel genom avledning och kravanpassning, kan ofta problemskapande beteende undvikas hos såväl barn som vuxna, med eller utan neuropsykiatriska svårigheter.
Metodens främsta företrädare i Sverige är Bo Hejlskov Elvén. I Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder introducerar han läsaren till lågaffektivt bemötande i såväl teori och etik som i praktik. Den första upplagan av boken har sedan 2009 sålt i över 40 000 exemplar och den har med sitt tillgängliga språk och sin personliga ton älskats av såväl studenter som personal och föräldrar. I denna bearbetade och reviderade andra upplaga har forskning och terminologi uppdaterats. De resonemang som handlar om varför krav/straff och belöningar sällan fungerar i förhållande till personer med problemskapande beteende, har utvecklats. Till varje kapitel kommer också ett nyutvecklat arbetsmaterial som kan fungera som stöd i handledning, personalutbildning och gruppdiskussioner.
Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger och omsorgspersonal, men i lika hög grad till föräldrar och andra anhöriga. Bokens fallexempel rör både barn och vuxna, och är lika relevanta i skolan som i omsorgsverksamheter för vuxna.