Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 205 sidor.
Nära nyskick.
Några få bortsuddade understrykningar på de första sidorna.
Förskoleklassen är numera obligatorisk och läroplanen har reviderats med ett tydligare undervisningsuppdrag. Denna omarbetade andra utgåva tar fasta på dessa förändringar och ger vägledning kring vad de innebär i praktiken. Förskoleklassens didaktik möjligheter och utmaningar (2:a utgåvan) fokuserar på två ämnesområden, läs- och skrivutveckling och matematiskt tänkande, vilka tydliggörs med konkreta exempel kopplade till läroplanen.
Lärarnas utmaning i förskoleklassen är att målmedvetet planera och genomföra undervisning med en progression i det tidiga lärandet. I uppdraget ingår också att erbjuda en miljö som stimulerar till utforskande och lustfyllt lärande. Läraren bör integrera leken i lärandet och lärandet i leken, och ge uppmuntran och stöd i undervisningsaktiviteterna.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127132429
- Titel
- Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
- Författare
- Helena Ackesjö - Elisabeth Frank - Katarina Herrlin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 524 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskoleklassen är på många sätt ett gränsland i dagens skola. Att undervisa inom denna frivilliga skolform innebär bland annat att fritt kunna planera innehållet och undervisningen. Detta kan bli till ett dilemma i de fall då riktlinjer saknas för vad undervisningen ska innehålla.
I Förskoleklassens didaktik knyts en didaktisk bromellan förskola och skola. Hos sexåringar av i dag framträder både en begynnande läs- och skrivförmåga och en matematisk förmåga. För att barnen ska fortsätta att utveckla dessa förmågor i förskoleklassen behöver läraren känna till det centrala innehållet inom dessa ämnesområden. Först då kan de styra arbetet i rätt riktning. Inledningsvis ges teoretiska perspektiv på bland annat lek och lärande, vilket vävs samman med verksamhetsknutna exempel där kopplingar görs till svensk- och matematikämnets didaktik.
I bokens avslutande del tas avstamp i läroplanerna för förskola och skola vilket mynnar ut i ett resonemang kring konkreta innehållsaktiviteter och riktlinjer kopplade till svenska och matematik i förskoleklass.
