Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan - En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2002. 128 sidor.
Nära nyskick.
Denna bok granskar den pedagogiska verksamhetens sociala förutsättningar inom gymnasieskolan. Vilka svårigheter och möjligheter har gymnasieskolan att genomföra grundprincipen i läroplanernas demokratiska värdegrund – en skola för alla? Hur kan skolan bearbeta och förstå social problematik i pedagogiska situationer? Med dessa frågor i fokus analyserar författaren hur en balans kan skapas mellan liberala frihetskrav och solidarisk gemenskap i skolan. Vidare granskar och presenterar han en bred översikt över olika utbildningsteorier och forskningsresultat som analyserar skolors möjlighet att verka demokratiskt i samhället. Intresset är huvudsakligen riktat mot specialpedagogiskt relevanta frågor.
Format 22,2x15,6 cm.Vikt: 240 g.Språk:Svenska. Överstrykningar 1/3 sidor.Nära nyskick.(13)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144021143
- Titel
- Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan - En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
- Författare
- Helldin, Rolf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok granskar den pedagogiska verksamhetens sociala förutsättningar inom gymnasieskolan. Vilka svårigheter och möjligheter har gymnasieskolan att genomföra grundprincipen i läroplanernas demokratiska värdegrund – en skola för alla? Hur kan skolan bearbeta och förstå social problematik i pedagogiska situationer? Med dessa frågor i fokus analyserar författaren hur en balans kan skapas mellan liberala frihetskrav och solidarisk gemenskap i skolan. Vidare granskar och presenterar han en bred översikt över olika utbildningsteorier och forskningsresultat som analyserar skolors möjlighet att verka demokratiskt i samhället. Intresset är huvudsakligen riktat mot specialpedagogiskt relevanta frågor. Boken är lämplig för lärarutbildningen och specialpedagogisk påbyggnadsutbildning samt som fortbildningsmaterial, framför allt för personer som i sin yrkesverksamhet kommer i kontakt med sociala problem i pedagogiska sammanhang. Boken kan också användas på universitetskurser i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som pedagogik, sociologi och psykologi. Den är vidare intressant för forskare, socialhandläggare och skolpolitiker.
