Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Färdighetsbaserat lärande : enligt Alvernomodellen

Färdighetsbaserat lärande : enligt Alvernomodellen

Häftad bok. Buena Vida. 2004. 184 sidor.

Mycket gott skick. Fint Exemplar

Se även våra andra böcker

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9185810339
Titel
Färdighetsbaserat lärande : enligt Alvernomodellen
Författare
Hellertz, Pia
Förlag
Buena Vida
Utgivningsår
2004
Omfång
184 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
136 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
220 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Färdighetsbaserat lärande - FBL
(Ability-Based Learning) har utvecklats på Alverno College i Milwaukee, Wisconsin, USA under snart 30 år. De studerandes lärande och kompetensutveckling står i centrum för undervisningen.
FBL bygger på ett pedagogiskt förhållningssätt där man i alla kurser och program, vare sig det gäller ingenjörsprogrammet, sjuksköterskeprogrammet, ekonomiprogrammet eller lärarprogrammet, vare sig man läser filosofi, matematik, socialvetenskap eller naturvetenskap, får lära sig och, under de fyra år utbildningen pågår, kontinuerligt träna åtta färdigheter:

* Kommunikation, vilket inkluderar talande, skrivande, läsande, lyssnande, matematisk kommunikation och datorkunskaper
* Analys
* Problemlösning
* Värderingar i beslutsfattande
* Social interaktion
* Globala Perspektiv
* Ansvarstagande medborgarskap samt
* Estetiskt engagemang

"The Proof is the Performance!" För att den studerande ska kunna säga att hon kan något så måste hon demonstrera sina färdigheter. Alverno har utvecklat ett mycket genomtänkt och välstrukturerat arbetssätt för att undervisa i och bedöma om den studerande utvecklat dessa olika färdigheter, bland annat metoder för de studerandes själbedömning. Alverno samarbetar också med externa bedömare från närområdet i bedömningen av de studerandes studieresultat.
Bokens författare Pia Hellertz, fil.dr. och universitetslektor vid Örebro universitet har under många år studerat pedagogiska arbetssätt inom högre utbildning.
Hon menar att Färdighetsbaserat lärande har mycket att ge när det gäller det pedagogiska utvecklingsarbetet inom både grund- och högre utbildning i Sverige.