Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Pedagogik för 2000-talet

Pedagogik för 2000-talet

Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 5 uppl. 2009. 311 sidor.

Nyskick. Del 1 och del 2 i samma bok.
I del 1 skildras uppkomsten av den pedagogik som kom att prägla det sena 1900-talet och som i nya former förts vidare in i vårt eget århundrade. Här levandegörs teorier om lärande, skola och utbildning framställda av de stora pedagogerna, exempelvis Rousseau, Dewey, Piaget, Freire, Montessori, Bruner och Vygotskij. Här får läsaren också möta andra tänkare med stort inflytande över vår tids pedagogik - Donald Schön, Ivan Illich, Howard Gardner, Ference Marton, Tim Gallwey med flera.
I den väsentligt omarbetade del 2 diskuteras ingående hur globalisering och IT ställer speciella krav på pedagogisk verksamhet. Internationell ekonomisk konkurrens leder till hårdare statlig styrning och kontroll i flera länder, bland annat I Sverige. Krav på tydliga mål och betyg i flera steg jämsides med behov av självständigt, kritiskt och analytiskt tänkande ställer alla inblandade parter inför en rad pedagogiska dilemman.
Presentskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127117396
Titel
Pedagogik för 2000-talet
Författare
Egidius, Henry
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2009
Omfång
311 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
145 x 215 mm Ryggbredd 25 mm
Vikt
540 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Med paroller som självstyrt lärande, uppgiftsbaserat och arbetsplatsförlagt lärande, delaktighet och jämställdhet riktas fokus lika mycket på dem som lär sig som på dem som undervisar och handleder. IT och flexibelt lärande, nya former för bedöming och betygsättning sätter sin prägel på alla former av studier.
Bokens första del ägnas åt den moderna pedagogikens förgrundsgestalter, exempelvis Dewey, Montessori, Freinet, Freire, Piaget, Vygotskij, Rogers och Gardner. Deras teorier och visioner sätts in i ett historiskt sammanhang.
Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en konkret framställning av nya pedagogiska arbetssätt, bedömningsformer och kvalitetsarbete i vår tids anda. Denna del av boken handlar bl a om e-lärande, casemetoden, problembaserat lärande, handledning och projektarbete, kritisk läsning, betygsättning och utvecklingsarbete.