Författaren Ingmar Bergman
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2018. 288 sidor.
Nyskick.
Bokhandelsnytt exemplar i presentskick. Oläst.
Förlagets trådbundna röda linneklotband (helklot) med märkband och monterad fotoillustration på främre pärmen.
Ingmar Bergman skrev jämt. Filmmanus, pjäser, böcker, artiklar men också dagböcker, brev och andra slags meddelanden till omgivningen. Från 1939 till 2000 finns till exempel närmare sextio bevarade arbetsböcker, vilka tjänstgjorde som kladdar, dagböcker och förtrogna terapeuter under det egentliga skrivandet.
Ändå betonade han ofta hur han misstrodde språket i allmänhet och skriften i synnerhet. Hur kunde det komma sig? Var han ärlig när han påstod att han över huvud taget inte kunde skriva? Eller så är denna paradox helt grundläggande i en närmare granskning av ett av det svenska nittonhundratalets märkvärdigaste konstnärskap.
Författaren Ingmar Bergman är den första boken som koncentrerar sig på författarskapet som verkat i skuggan av den världsberömde och geniförklarade regissörsverksamheten. Här blir det möjligt att för första gången se hur det var genom skrivandet som regisserandet tog sin form - allt från åren i Filmstaden som "husslav" för manusverksamheten till de senare årens större romanprojekt, vilket ändå skedde i lätt maskerad form då det är så tätt förknippat med filmerna med samma namn. Varför denna kluvenhet? Var det alltid författare han ville bli? Varför var han så tveksam till att publicera sina verk när han var så självbekräftande i sin övriga verksamhet? Kanske kan vi nu äntligen få svar på dessa frågor.
AV INGMAR BERGMAN
FILMOGRAFI: Kris / Det regnar på vår kärlek / Skepp till India land / Musik i mörker / Hamnstad / Fängelse / Törst / Till glädje / Sånt händer inte här / Sommarlek / Kvinnors väntan / Sommaren med Monika / Gycklarnas afton / En lektion i kärlek / Kvinnodröm / Sommarnattens leende / Det sjunde inseglet / Smultronstället / Nära livet / Ansiktet / Jungfrukällan / Djävulens öga / Såsom i en spegel / Nattvardsgästerna / Tystnaden / För att inte tala om alla dessa kvinnor / Persona / Vargtimmen / Skammen / En passion / Beröringen / Viskningar och rop / Trollflöjten / Ansikte mot ansikte / Ormens ägg / Höstsonaten / Ur marionetternas liv / Fanny och Alexander.
FÖR TV: Herr Sleeman kommer / Venetianskan / Rabies / Oväder / Trämålning / Ett drömspel / Riten / Fårödokument / Reservatet / Misantropen / Scener ur ett äktenskap / Fårödokument / Hustruskolan / Efter repetitionen / De två saliga / Backanterna / Harald & Harald / Bildmakarna / Larmar och gör sig till / Saraband.
MANUS: Hets / Kvinna utan ansikte / Eva / Medan staden sover / Frånskild / Prästen i Uddarbo / Lustgården / Den goda viljan / Söndagsbarn / Enskilda samtal / Trolösa.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789113076522
- Titel
- Författaren Ingmar Bergman
- Författare
- Holmberg, Jan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 157 x 232 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ingmar Bergman skrev jämt. Filmmanus, pjäser, böcker, artiklar men också dagböcker, brev och andra slags meddelanden till omgivningen. Från 1939 till 2000 finns till exempel närmare sextio bevarade arbetsböcker, vilka tjänstgjorde som kladdar, dagböcker och förtrogna terapeuter under det egentliga skrivandet.
Ändå betonade han ofta hur han misstrodde språket i allmänhet och skriften i synnerhet. Hur kunde det komma sig? Var han ärlig när han påstod att han över huvud taget inte kunde skriva? Eller så är denna paradox helt grundläggande i en närmare granskning av ett av det svenska nittonhundratalets märkvärdigaste konstnärskap.
Författaren Ingmar Bergman är den första boken som koncentrerar sig på författarskapet som verkat i skuggan av den världsberömde och geniförklarade regissörsverksamheten. Här blir det möjligt att för första gången se hur det var genom skrivandet som regisserandet tog sin form - allt från åren i Filmstaden som "husslav" för manusverksamheten till de senare årens större romanprojekt, vilket ändå skedde i lätt maskerad form då det är så tätt förknippat med filmerna med samma namn. Varför denna kluvenhet? Var det alltid författare han ville bli? Varför var han så tveksam till att publicera sina verk när han var så självbekräftande i sin övriga verksamhet? Kanske kan vi nu äntligen få svar på dessa frågor.