Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Perspektiv på förskolans historia

Perspektiv på förskolans historia

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 172 sidor.

Mycket gott skick. Format 22 x 15,5 cm Vikt 275 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad i sv/v. INNEHÅLL: Förord 1. En bakgrundsbild 2. Barnträdgårdspedagogiken - syfte, spridning och utveckling 3. Seminarieutbildningarna 4. Från barnträdgårdsledarinna till förskollärare 5. Arbetssätt, innehåll och pedagogiska principer - några utvecklingslinjer 6. Staten, förskolan och förskollärarutbildningen 7. Familjerna och barnomsorgen 8. Förskolan som ett kvinnligt professionaliseringsprojekt. Referenser.
// Namnad på insidan av främre pärmen, en sida har hundöra, anteckningar och understrykningar förekommer på några sidor i första kapitlet. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt. [3330]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144362412
Titel
Perspektiv på förskolans historia
Författare
Ingegerd Tallberg Broman
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
1995
Omfång
172 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
300 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vilka var drivkrafterna bakom förskolans framväxt i Sverige? Varifrån hämtades de pedagogiska idéerna och hur anpassade man dessa till svenska förhållanden? I denna bok beskriver författaren förutsättningarna för förskolans utveckling i Sverige. Bl.a. behandlas framväxten av nya utbildningar för omsorg och pedagogik, statens engagemang i förskolefrågorna och familjernas förhållande till institutionerna i det delade ansvaret för barnen. Den praktiska verksamheten med barnen lyfts fram och belyses med exempel. I en avslutande diskussion om förskolan som ett kvinnligt professionaliseringsprojekt tar författaren också upp frågan om vad det betytt för förskolans utveckling, form och innehåll att den är ett i det närmaste enkönat verksamhetsområde.Boken är avsedd för förskollärar- och fritidspedagogutbildningarna. Den är också intressant för förskollärare och fritidspedagoger som vill få ett fördjupat historiskt perspektiv på sitt arbete.