Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag

Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag

Häftad bok. Malmö högskola. 1 uppl. 2007. 273 sidor.

Mycket gott skick. Ej snedläst, ej läsränder. Författardedikation försättsbladet. Inga anteckningar eller markeringar i texten.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789197653701
Titel
Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag
Författare
Assarson, Inger
Förlag
Malmö högskola
Utgivningsår
2016
Omfång
273 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
160 x 240 mm Ryggbredd 16 mm
Vikt
557 g
Språk
Svenska
Baksidestext
En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt
sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt
har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika
gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle
kunna bli bättre. Svårigheten inträder när retorik förvandlas till mål
för ett politiskt uppdrag. Den fråga boken ställer är hur en grupp
pedagoger gör ett sådant uppdrag begripligt och meningsfullt i förhållande
till den vardag de befi nner sig i. Författaren har genom en metodteoretisk
utveckling konstruerat ett diskursanalytiskt redskap för att
undersöka de språkliga processerna i ett sådant meningsskapande.
Analysen visar hur idén om det förgivettagna goda blir utmanat när
maktens makronivå, såsom den visar sig i skolans styrdokument, ges
betydelser i mellanmänskliga språkliga handlingar på mikronivå.
När pedagogerna skapar mening i en skola för alla relaterar de till
sina egna mål och till att få verksamheten att fungera. Dessa meningskonstruktioner
ligger oftast utanför logiska rationella mönster och
befi ntliga diskurser i det som är föränderligt och öppet för andra möjligheter.
En slutsats i studien är att när en skola för alla blir en sluten
totalitet, avgränsat från det, det inte är, riskerar retoriken om öppenhet
och olikhet bli till slutenhet och likriktning.