Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Lärare av imorgon

Lärare av imorgon

Häftad bok. Lärarförlaget. 2001. 240 sidor.

Gott skick. paperback 350g lärarförbundet 2001 första upplagan andra tryckningen rödblå framsida 237s kortsida 155mm höjd 215mm tjocklek 12mm använd som kurslitteratur på lärarutbidlnignnar mkt fint skick dock pedagogiska färgöverstryk på ett 30tal sidor dock oftast enstaka rad per berörd sida så mkt god läsbarhet T OBS FOREIGN CUSTOMERS ALWAYS PAYS IN ADVANCE


innehåll. förord intorruktion att pejla framtiden del I. läraryrket kapitel 1 lärares arbete kapitel 2 lärarabetets karaktär och förändring kapitel 3 lärares yrkeskunskaper och utbildning del II lärande och undervisning kapitel 4 lärande kapitel 5 undervisning del iii vart är vi på väg? kapitel 6 det professionella uppdraget kapitel 7 skolan och kunskapen kapitel 8 från hur till vad referenser

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9185096776
Titel
Lärare av imorgon
Författare
Ingrid Carlgren - Ference Marton
Förlag
Lärarförlaget
Utgivningsår
2001
Omfång
240 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
Vikt
380 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.

Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.

Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.

Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.

Innehåll:

Förord

Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning

Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper

Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen

Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet

Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.