Man ser inte gruppen för alla barn - individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:1 uppl. 2014. 196 sidor.
Nära nyskick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 370 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med fåtal färgfoton. INNEHÅLL: 1. Grupp och individ i förskolan 2. Gruppen som tillgång för matematiklärande i förskolan 3. Att dela musikupplevelser 4. Lek, utveckling och lärande i grupp 5. När inte maten tystar mun. Möjligheter till språklärande genom gruppaktiviteter 6. Håll samlingen kvar, men håll i den! 7. Temaarbete med utgångspunkt i utvecklingspedagogik 8. Bokläsning som ett sätt att synliggöra skriftspråket 9. Skilda former av delaktighet och förskoleklassen som en brygga mellan förskola och skola 10. Att stödja inkludering och samarbete för lärande 11. Får alla vara med? Om maktordning i lek 12. "Titta så stor jag är!" Inneslutning, uteslutning och begreppsbildning. Epilog. Författarpresentationer. Sak- och personregister.
// Inga anteckningar. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3042]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144105086
- Titel
- Man ser inte gruppen för alla barn - Individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 371 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolan är och har av tradition varit en social arena där just att lära sig vara tillsammans och bli deltagare i grupp varit det centrala. I dag blir dock både förskolan och samhället alltmer individualiserat. I Man ser inte gruppen för alla barn diskuterar vi förskolan i ljuset av spänningsfältet mellan individ och grupp. Bland annat diskuteras hur barngruppen kan bli en positiv resurs för barns lärande inom olika lärandeområden såsom språk, matematik och musik, och vad man som förskollärare kan göra för att alla barn ska bli delaktiga i förskolans verksamhet.
Man ser inte gruppen för alla barn kan bidra till att diskutera och reflektera över hur man ser på sitt nuvarande eller kommande uppdrag i förskolan och hur barn som individer och grupper kan träda fram och stöttas i olika sammanhang och i relation till olika innehåll.
Boken vänder sig till såväl studenter på olika utbildningsnivåer som till verksamma inom förskolans praktik.
