Det lekande lärande barnet i en utvecklingspedagogisk teori
Häftad bok. Liber. 2:1 uppl. 2014. 256 sidor.
Mycket gott skick.
Format 21 x 15 cm Vikt 335 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA upplagan, illustrerad med fåtal sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord. DEL I - Bakgrund 1. Ett perspektiv i tiden 2. Några inriktningar inom det förskolepedagogiska fältet 3. Lek som ett sätt att förstå sin omvärld. DEL II - Den fenomenografiska forskningsansatsens bas 4. Fenomenografin som grund för förskolepedagogisk teoribildning 5. Barns erfarenheter och erfarande 6. Urskiljning, variation och riktning 7. Metakognition och metakognitiva dialoger 8. Lärande som förändring av omvärlden. DEL III. Utvecklingspedagogikens teoretiska framväxt ur empiri 9. Barns medvetenhet om sitt eget lärande 10. Lärande som objekt 11. Matematik som objekt 12. Kulturella aspekter av omvärlden som objekt 13. Skriftspråk som objekt 14. Natur som objekt 15. Att utveckla förskolebarns förståelse för sin omvärld. DEL IV - Förskolebarn, framtiden och pedagogiken 16. Vad ska barn lära sig i förskolan? 17. Framtiden i ett globalt och kreativt samhälle. Referenser. Register.
// Inga anteckningar, pärmarna har diskreta hanteringsspår, ett par sidor har hundöron. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0563]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.