Systemutveckling - Teori och historia i skandinaviskt perspektiv
Häftad bok.
Studentlitteratur. 1990. 222 sid. Häftad. 22x15,5cm. 318 gram. Lättare nötning pärm, signatur försättsblad, några gulpennemarkeringar, i övrigt i gott skick. Ämnet för denna bok är den historiska utvecklingen av tre teoretiska ”skolor” inom den skandinaviska forskningen i systemutveckling: den informationsteoretiska skolan, den socio-tekniska skolan och den fackligt-politiska skolan. Syftet är att medverka till en klarläggning av forskningens teoretiska underlag genom att frilägga och precisera de teoretiska oenigheter som präglar fackområdet. Boken har således både en datalogisk och en vetenskapshistorisk avsikt. Framställningen bygger på den grundläggande åsikten att vetenskapens utveckling inte kan förstås och förklaras inom det vetenskapliga samhället ensamt. Forskningen försiggår inte isolerat från världen i övrigt, och forskarna är inte opåverkade av ideologiska och politiska strömningar i samhället. Tvärtom kan man konstatera att de motsättningar och konflikter som präglar användningen av data i arbetslivet, avspeglar sig i systemutvecklingsforskningen i form av grundläggande teoretiska oenigheter och kontroverser. Boken presenterar därför de olika teoretiska skolorna i det historiska och samhällsmässiga sammanhang där de har uppstått.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144290519
- Titel
- Systemutveckling : teori och historia i skandinaviskt perspektiv
- Författare
- Bansler, Jørgen - Johansson, Geije
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska