Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Utbildningsplanering : samspel mellan utbildning och arbete
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144039756
Titel
Utbildningsplanering : samspel mellan utbildning och arbete
Författare
Jørgensen, Christian Helms
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2006
Omfång
341 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
Vikt
490 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det finns ett stort intresse bland många aktörer för att skapa ett bättre samspel mellan utbildning och arbete - och inte minst för den roll som utbildningsplanering kan ha i detta sammanhang. Boken beskriver hur synen på arbete och utbildning har förändrats historiskt och hur såväl vuxna som ungdomar ser på dessa båda livssfärer i dagens samhälle. Vad är viktigt när man väljer utbildning? Väljer man arbete efter lön eller efter hur meningsfullt det är? Vilka skillnader finns mellan könen och mellan generationerna i dessa frågor? Vilken förståelse finns hos företag och andra organisationer för dessa problemställningar? Författaren kritiserar den rådande målrationella synen på utbildningsplanering. De alternativ han skisserar är reflexiva och bygger på teoretiska diskussioner om förhållandet mellan utbildning och arbete, som i sin tur kan skapa praktiska lösningar på hur utbildning kan bidra till att förändra praxis på arbetsplatser. Boken avslutas med en fallstudie, där författaren tillämpar de teoretiska resonemangen på en konkret arbetsplats. Han analyserar hur företaget och de anställda ser på arbetet och dess organisering, och på de olika utbildningsverksamheter som genomförs och prövas. Vad var bra? Vad kunde man ha gjort bättre? Boken vänder sig till lärare och studenter på högskolenivå och alla som är teoretiskt och praktiskt involverade i utbildnings- och organisationsarbete inom så väl offentlig som privat sektor.