Operation övertalning : reklam, propaganda, hjärntvätt
Häftad bok. Prisma. 1965. 303 sidor.
Mycket gott skick. "Övertalning i mer eller mindre öppen form är lika gammal som förmågan att tala. Det är dock först under senare år som man börjat att vetenskapligt studera de olika metoder som finns för att dirigera människors åsikter och handlingar - metoder antingen så subtila eller så brutala att vi, utan kunskap om dem, skulle vara praktiskt taget försvarslösa. I deras mest skrämmande form känner vi dem under beteckningen "hjärntvätt". Den framstående engelske läkaren och psykologen J.A.C. Brown diskuterar i denna fängslande, auktoritativa och rikt dokumenterade bok hela skalan av moderna övertalningsgrepp - från de mer eller mindre sofistikerade budskap som når oss genom olika reklammedia, via partipolitisk propaganda och religiös omvändelseteknik till den ohöljda massuggestionen i de auktoritära staterna. Browns arbete är både en vederhäftig praktisk handbok - som sådan nyttig läsning för reklam- och PR-folk, politiker och opinionsbildare i allmänhet - och en angelägen upplysningsskrift riktad till alla "åsiktskonsumenter" i dagens samhälle."