
Intelligence and experience
Inbunden bok. The Ronald Press Company. 1961. 416 sidor.
Mycket gott skick.
På engelska.
J. McV. Hunts bok ”Intelligence and Experience” från 1961 är ett klassiskt verk inom psykologin som starkt ifrågasatte den då dominerande synen på intelligens. I stället för att se intelligens som en statisk, ärftlig egenskap argumenterade Hunt för att den är dynamisk och formbar, framförallt under barndomen, genom interaktion med miljön.
Huvudidéer och teman
Boken utmanade två av psykologins då mest etablerade synsätt:
1. Den statiska synen på intelligens: Vid den här tiden var det vanligt att betrakta intelligenskvoten (IQ) som en fixerad och medfödd egenskap. Hunt vederlade detta med en stor mängd forskning som visade att en persons intellektuella förmågor inte är förutbestämda, utan kan utvecklas och förbättras.
2. Förutbestämd utveckling: Han motsatte sig också idén att barns utveckling följer en strikt, förutbestämd tidtabell. I stället argumenterade han för att tidiga erfarenheter och intellektuell stimulans har en avgörande inverkan på hjärnans utveckling och förmåga att lära sig.
Hunt använde sig av studier på bland annat djur och mänskliga spädbarn för att visa hur en stimulerande miljö kan leda till ökad hjärnvolym och kognitiva förmågor. Hans slutsats var att de tidiga åren är avgörande för en individs intellektuella utveckling.
Bokens betydelse kan inte överskattas. ”Intelligence and Experience” hjälpte till att forma den moderna uppfattningen om intelligens, vilket ledde till ett ökat fokus på tidiga utbildningsprogram och ingripanden, som till exempel Head Start-programmet i USA. Boken bidrog till att flytta debatten från "arv" (genetik) till "miljö" (erfarenhet) som en avgörande faktor för intelligens.
OBS! Stämpel med namn på tidigare ägare i boken.