Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Tidskriftsdesign

Tidskriftsdesign

Dek. pappbd. Ordfront, 2004, 367 sid. Rikt illustrerad.

Mycket gott skick.
Varför ser dagens svenska tidskrifter ut som de gör? Och vilken effekt uppnår man med olika typer av layout? Eva Jais-Nielsen förklarar hur tidskriften byggs upp med ledare och krönikor, notiser och artiklar, plocksidor och annonser. Och hon berättar om hur de svenska tidskrifterna utvecklats under olika epoker och avspeglat olika stilideal. Historien tar sin början 1879, då familjetidningen nummer1 genom tiderna, Allers, kom ut med sitt första nummer. Hon har intervjuar Carl-Adam Nycop, som grundade Se, den första bildtidningen och Johan Ehrenberg, grundaren av ETC och vi får möta dem som var med om att skriva Feminas framgångssaga. Andra kapitel handlar om typografi, designprinciper, bildens betydelse och omgörning av tidskrifter. Vi får lära oss formgivning av vitt skilda tidskriftskategorier, allt från familjetidningar, livsstilsmagasin och modemagasin till affärstidningar och kulturtidskrifter.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789170370366
Titel
Tidskriftsdesign
Författare
Eva Jais-Nielsen
Förlag
Ordfront Förlag
Utgivningsår
2004
Omfång
367 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
179 x 226 mm Ryggbredd 23 mm
Vikt
828 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Den som går in i en större tidskriftsbutik drabbas lätt av en känsla av svindel: man möts av hundratals stirrande ögon, mer eller mindre nakna kroppar och en kaskad av färgsprakande omslag.

Men hur ser tidskrifter egentligen ut idag när man skärskådar dem närmare? Och varför ser de ut som de gör? Hänger framgång och utseende ihop? Är det sant att blåa omslag säljer bättre än gröna?

Tidskriftsdesign är den första svenska, hett efterlängtade, hand-

boken om grafisk formgivning i tidskrifter och magasin. Boken beskriver »bygget« av hela tidskriften med ledare, notiser, krönikor, artiklar och annonser. Vi får handfasta tips, exempel på layoutmallar och en genomgång av olika designprinciper. Efter en blick bakåt i historien på veckotidningarnas uppkomst får vi lära oss formgivning av vitt skilda tidskriftskategorier, allt från familjetidningar, livsstilsmagasin och modemagasin till affärstidningar och kulturtidskrifter.

Det finns idag ca 3000 svenska tidskrifter och närmare hälften av befolkningen läser en eller flera varje dag. Intresset för tidskriftsformgivning växer också i takt med det ökande antalet utbildningar inom journalistik, media och design.

Boken ingår i serien Skrivandets hantverk.

FÖRFATTAREN: Eva Jais-Nielsen är grafisk formgivare på Ordfront magasin. Hon arbetade tidigare på tidningen Res, och har drygt 15 års erfarenhet av tidningsformgivning i olika kategorier. Sedan ett tiotal år föreläser hon och håller kurser om tidskrifter och layout på universitet, högskolor och folkhögskolor.