Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Barn i utsatta livssituationer

Barn i utsatta livssituationer

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2008.

Hyggligt skick. Gula "highlightningar", ett par sidor med bokmärkes-vikta överkant, f.ö. gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789140664228
Titel
Barn i utsatta livssituationer
Författare
Jane Brodin (red.)
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2008
Bandtyp
Häftad
Vikt
312 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Barn i Sverige har det materiellt sett bättre än barn i flera andra delar av världen. Men trots att vi lever i ett välfärdssamhälle kommer det dagligen rapporter som visar att många barn och unga mår dåligt av olika skäl.
Det finns flera orsaker till att barn och unga befinner sig i utsatta livssituationer. En del barn är utsatta för fysiska, psykiska, emotionella eller sexuella övergrepp, andra kanske för systematisk mobbning, kränkning eller trakasserier av kamrater i skolan. Forskningen och kunskapen om dessa barn är begränsad och Barn i utsatta livssituationer är ett bidrag till att öka förståelsen för deras situation.
För att kunna stödja barn som har det svårt måste personer i barnets närmiljö vara uppmärksamma på barnets reaktioner. Det kan vara lärare i förskolan eller skolan eller personal på fritidshemmet som ser att ett barn far illa, men det kan också vara andra personer som finns runt om barnet.
I boken ges exempel på vilka barn som löper risk att hamna i en utsatt livssituation och författarna diskuterar vad man kan göra för att hjälpa barn som far illa. Vilken roll har läraren? Vilka krav kan man ställa på skolan? Med goda pedagogiska miljöer kan man hjälpa och stödja barn, men vad är egentligen en god pedagogisk miljö?
Boken vänder sig främst till studerande på lärarutbildningen och till redan yrkesverksamma lärare, men även till alla som arbetar med barn och unga.
Författarna är alla väl etablerade forskare inom området.