Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt

Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 140 sidor.

Gott skick. Några understrykningar i blyerts.
Liten vikning på framsidan.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144045474
Titel
Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
Författare
Johanna G. Lundberg - Fredrik Bondestam - Olof Franck - Lars Gårdfeldt - Anna T. Höglund - Lars Jalmert - Kajsa Tegnér
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2007
Omfång
140 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
214 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I skolans uppdrag ingår att förmedla och gestalta värdegrundsfrågor kring bland annat jämställdhet med hänsyn till köns- och genusperspektiv. Trots detta talas det på många håll tyst och försynt - om det över huvud taget talas - om rättighetsfrågor med hänsyn till kön och genus. Samtidigt visar erfarenhet från skolor där dessa frågor diskuteras att ungdomar ofta har ett stort och uppriktigt intresse för dem.Det är viktigt att lärare diskuterar och analyserar både genus- och sam- levnadsperspektiv och hur dessa kan och bör komma till uttryck i undervisningen. I den här antologin belyser sju lärarutbildare och forskare frågor som är betydelsefulla att fundera över och ge utrymme för inom ramen för en god och allsidig genus- och samlevnadsundervisning: Är sex ett kunskapsområde och i så fall i vilken mening? Vad har kön och genus med pedagogik att göra? Hur kan homo-, bi- och transsexuellas rättigheter lyftas fram i skolans verksamhet? På vilket sätt kan begrepp som genus och etnicitet behandlas? Hur, var och när bör könsstrukturer och könsrelaterade maktförhållanden tas upp med hänsyn till skolan, dess personal och ungdomar? På vilka existentiella grunder kan en undervisning om sex och kärlek bedrivas? Varje kapitel avslutas med några förslag på frågor att fundera över och diskutera samt rekommenderad litteratur att läsa vidare på egen hand.Boken riktar sig i första hand till lärarutbildningarnas studenter med inriktning mot grundskolans senare år och gymnasieskolan. Den är också lämplig för kompetensutveckling av verksamma lärare.