Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 146 sidor.
Mycket gott skick.
Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Förskolan är en av samhällets viktigaste mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter.
Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som:
* förskolans uppdrag
* det mångkulturella samhället
* interkulturell pedagogik.
Det här en reviderad upplaga av Den mångkulturella förskolan: Motsägelser och möjligheter. Innehållet i boken har uppdaterats med aktuell forskning och med de förändringar som skett i läroplanen sedan den första upplagan publicerades.
Författaren har haft som avsikt att på ett tydligt sätt lyfta fram hur man i förskolan kan arbeta på ett sätt som är socialt inkluderande och främjar ett mångfalds perspektiv.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola. Boken är också lämplig som fördjupning och fortbildning för socionomer och andra yrkesgrupper vars arbete vänder sig till barn och ungdomar.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144040912
- Titel
- Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
- Författare
- Johannes Lunneblad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 146 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska