Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Examensarbetet i lärarutbildningen . Undersökningsmetoder och språklig utformning

Examensarbetet i lärarutbildningen . Undersökningsmetoder och språklig utformning

Häftad bok. Kunskapsföretaget. 2001. 104 sidor.

Nyskick. Innehåll:Vad är examensarbetet? 7 Vetenskap - systematiserat sunt förnuft och kunskapsinhämtande 8 En bruksanvisning för att läsa boken 9 Ämnesval och problemavgränsning 11 Det didaktiska undersökningsområdet och examensarbetet 11 Skola och förskola som institutioner och arbetsplatser 13 Undervisningsprocessen i skola och förskola 14 Lärares och barns/elevers förutsättningar 16 Undervisning och förskoleverksamhet i ett aktuellt eller historiskt perspektiv 16 Problemavgränsningen - det första steget 17 Använd flera undersökningsperspektiv! 18 Sträva efter yrkesrelevans! 19 Bygg vidare på tidigare arbeten? 19 Slarva inte med omfånget på det empiriska underlagets 20 Projektplanen - en startpunkt för arbetet 20 Fyra vetenskapliga undersökningsmetoder 23 Forskningsetik - att visa respekt och hänsyn 23 Intervju - djupgående men smal information 24 Några intervjuprinciper 25 En fara: intervjuaren påverkar svaren 27 Enkät - bred men ytlig information 28 Att formulera enkätfrågor 29 Observationer och prov - att iaktta och utvärdera 30 Löpande observationer - en bättre metod 33 Textundersökningar - att beskriva och analysera texter 35 och fem undersökningsuppläggningar 37 Kartläggande undersökning - studium med bredd 37 Vad visar exemplet? 39 Analyser av lärares och elevers uppfattningar och synsätt 39 Gruppering efter uppfattningar 40 Uppfattningen som analysenhet 41 Beskrivning av representativa individer 42 Gruppering av individer 42 Blottlägg resultatens struktur! 43 Fallstudier - koncentration på det enskilda 44 Hur det enskilda och det generella kan samsas 44 Precision är viktig 46 Undervisningsförsök och utvärdering = projekt och resultat 47 En modell för undervisningsförsök 48 Lyckade och mindre lyckade försök 49 Undersökningar med texter i fokus 51 Skrivandet som tanke- och arbetsprocess 53 Olika skrivsituationer - skilda krav 53 Skrivandet som arbetsprocess 54 Skrivandet som tankeprocess 54 Språket i rapporten 55 Fasta skrivregler 55 Formell korrekthet 57 Logik och lämplighet 58 Precision och variation 60 Rapportens struktur och sammanhang 63 Dispositionsprinciper 63 Logisk disposition och väsentlighetsdisposition 63 En standarddisposition för rapporter 64 Formalia och layout 65 Inledningen ger syfte, bakgrund och frågeställningar 65 Metodavsnittet: beskrivning av metoderna för materialinsamlingen 67 Resultatavsnittet: beskrivning av vad man fått fram 70 Diskussionsavsnittet: sammanfattning och analys 71 Alternativa rapportuppläggningar 73 Förslag till disposition av olika typer av PM 73 Beskrivande och resonerande framställningssätt 74 Beskrivande framställning 75 Resonerande framställning 76 Textanalyserande resonemang 78 Att skapa sammanhang i språket 80 Ventileringsseminariet - ett samtal om metod, resultat och relevans 81 Uppläggning 82 Att tänka på 83 Tips på vad man kan ta upp i oppositionen 84 Referenser och litteraturförteckning 85 Litteraturförteckningens utformning 86 Litteraturförteckning 90 Synpunkter på utformningen av texten ...

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9189040368
Titel
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning
Författare
Johansson, Bo - Svedner, Per Olov
Förlag
Uppsala : Kunskapsföretaget
Utgivningsår
2001
Språk
Svenska