Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Nycklar till skolframgång : om rektorers kollegiala lärande och internationella utblickar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144127439
Titel
Nycklar till skolframgång : om rektorers kollegiala lärande och internationella utblickar
Författare
Johansson, Olof
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2018
Omfång
118 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
184 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Att lära av varandra är en nyckel till skolframgång. Den här boken fokuserar på sådana lärprocesser i dubbel bemärkelse. Det handlar dels om hur rektorer kan utveckla sitt kollegiala lärande, dels om hur svenska skolor kan lära av andra framgångsrika skolkulturer. Nycklar till skolframgång beskriver de samlade lärdomarna av ett utvecklingsprojekt som genomfördes som ett samarbete mellan skolforskare och verksamma rektorer i Stockholms stad. Målsättningen var att få till ett möte mellan teori och praktik för att på så vis utveckla rektorernas kollegiala lärande. Förutom fördjupade samtal och reflektion resulterade projektet i en rad lärdomar från andra skol- kulturer. Det handlar bland annat om Singapore och Ontario/Kanada, som har presterat väl i internationella kunskapsmätningar. Men även om skolkulturer som utmärkt sig inom ett visst delområde. Till exempel Washington/USA som kommit långt i fråga om konstnärliga inslag i utbildning, samt Skottland och Danmark som har intressanta erfarenheter av att arbeta med IKT i underisningen. Varje land visar på sina specifika nycklar till skolframgång. Läsaren får även insikter om den grundläggande nyckel som utgörs av lärandet: möjligheten att infoga andras erfarenheter i den egna kunskapsprocessen.

Boken riktar sig till verksamma skolledare och lärare men är även lämplig som litteratur på det statliga rektorsprogrammet.