Kommunikationsteorier : en introduktion
Häftad bok. Wahlström & Widstrand. Ny reviderad upplaga uppl. 2001. 268 sidor.
Mycket gott skick. Ägarsignatur. Understrykningar i blyerts. En klassik grundbok inom kommunikationsvetenskap. Fiske redogör för de viktigaste synsätten inom medie- och kommunikations-vetenskap. Han visar på olika analysmetoder som lär oss att locka fram en inneboende kulturell betydelse i ex.vis nyhetsbilder och populära teveprogram och att se på dem med kritiska ögon. Här redogörs för de Saussures lingvistik, Peirces semiotik, Barthes mytologi samt Shannons och Weavers kommunikationsmodell. Dessutom om strukturalismens teori mm. nyskrivet material.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9146170472
- Titel
- Kommunikationsteorier : en introduktion
- Författare
- Fiske, John
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 403 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna klassiska kursbok i kommunikationsteori kom första gången på svenska 1984 och utges nu i reviderat skick. Den presenterar de viktigaste synsätten inom forskningen och ger exempel på olika metoder att analysera kommunikation. Bokens nyskrivna material handlar om teorier, metoder och tillämpningar på områdena strukturalism, ideologi och mottagarnas etnografi. John Fiske undervisar på institutionen för kommunikationsteori vid University of Wisconsin-Madison, USA.
