Dyslexi - stavfel i generna
Häftad bok. Karolinska Institutet University Press. 1 uppl. 2008. 158 sidor.
Nära nyskick.
Format 21,5 x 13,5 cm Vikt 305 g.
Häftad bok med mjuka pärmar och invikta flikar, illustrerad i sv/v och färg. INNEHÅLL: Inledning. Ett avgörande möte. Dyslexi - definition och historia. Peter af Trampe - I dag måste alla kunna läsa. Ewa Ahrnéll - Vi har förlorat en generation lärare. Ingvar Lundberg - Skriften står där tyst och kall och naken. Mats Myrberg - Många har svikit barnen. Vår förutsägelse slog in. Torkel Klingberg - Dyslexi ett helt spektrum av tillstånd. Hans Forssberg - Gener och miljö, där går forskningsfronten. Martin Ingvar - Skolan en ojämlikhetsmaskin. Två nya gener hämmar hjärncellernas vandring. Leo Blomert - Ett decennium av viktiga upptäckter. Gerd Schulte-Körne - Diskriminera inte dyslektiker! Heikki Lyytinen - Dataspel ger resultat på fem veckor. Lena Jansson - Bokstäverna tilltalade mig inte. Tove Lofterud - Klart man vill vara bäst i allt! Marianne Segerhjelm - Det viktigaste är att själv acceptera. Peter Ahlstrand - Bra att få lära sig genom jobbet. Avhandlingsresultat - Ungdomar är obekymrade, uppgivna eller kämpande. Slutord. Register. Litteratur.
// Prislappar finns på bakre pärmen, svag parfymdoft, inga anteckningar upptäckta. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3884]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789185565092
- Titel
- Dyslexi : stavfel i generna
- Författare
- David Finer - Juha Kere
- Förlag
- Karolinska Institutet University Press
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 158 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 139 x 216 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 304 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att kunna läsa och skriva flytande kan verka som en självklarhet för de flesta, men faktum är att dyslexi är det vanligaste inlärningshandikappet i västvärlden. Människor med läs- och skrivsvårigheter får därtill ofta kämpa hårt mot fördomar, okunskap och intolerans.
Det är numera konstaterat att det finns särskilda dyslexigener, och det är denna upptäckt som står i centrum för boken Dyslexi. Men ämnet är komplext och allt kan inte förklaras med genetik, så även företrädare för neurovetenskap, lingvistik, psykologi och pedagogik får ge sin bild, liksom ett antal personer med dyslexi. Oavsett infallsvinkel på ämnet är alla dock överens om en sak: att barn med läs- och skrivsvårigheter mycket snabbt lär sig att dölja sina svårigheter. Bokens budskap till lärare, föräldrar och andra vuxna som misstänker dyslexi är därför tydligt: Vänta inte, agera nu!
Dyslexi är en oumbärlig bok om ett angeläget ämne, skriven av experter utan att vara svårbegriplig.
