Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
AVANTGARDENS KVINDER 1920–1940
AVANTGARDENS KVINDER 1920–1940 AVANTGARDENS KVINDER 1920–1940 AVANTGARDENS KVINDER 1920–1940 AVANTGARDENS KVINDER 1920–1940 AVANTGARDENS KVINDER 1920–1940 AVANTGARDENS KVINDER 1920–1940

AVANTGARDENS KVINDER 1920–1940

Häftad bok. Louisiana Museum of Modern Art. 2012. 127 sidor.

Nära nyskick. –– ABSOLUT NYSKICK på inlagan, verkar oläst! – Obet. kantslitage på pärmarna. – Dansk text. – Se fler bilder! ––

"Med ”Avantgardens kvinder 1920-1940” vill Louisiana lyfta fram några av avantgardets oförskylt undanträngda konstnärer – föga förvånande idel kvinnor.
• Några av konstnärerna framstår också mycket riktigt som bortglömda storheter – till exempel den ryska konstruktivisten Katarzyna Kobro med sina stramt eleganta skulpturer bestående av några få vita eller färgade ytor i olika vinklar, förbundna av en och annan tunn snirklig linje. Vid första påseendet framstår Kobros små skulpturer som ett slags konstruktivistiskt designade prototyper till byggnadsverk – delar av ett samhällspolitiskt framtidsbygge.
• Ett annat exempel på olycklig bortträngning är tveklöst Germaine Dulacs ”Praesten og konklyen”, den allra tidigast kända surrealistiska filmen – tillkommen 1928, alltså året innan Luis Buñuels betydligt mer omtalade ”Den andalusiska hunden”. Dulacs film kretsar kring en präst och dennes besatthet av en ung kvinna. För tittarna målas drömsekvens på drömsekvens upp runt bisarra fantasier om död och begär – en surrealistisk programförklaring väl så stilren som Buñuels.
• Andra av utställningens medverkande avantgardister stämplas mer oriktigt som undanträngda, till exempel Hanna Höch, här med tidstypiska dadaistiska collage. Höchs bilder brukar pendla mellan det halvt om halvt gravallvarligt samhällskritiska, halvt om halvt parodiska i sant rebellisk dada-anda. Till exempel i hennes ”Flugt” från 1931 där en stelt löjlig, närmast pojkaktig, figur marscherar framåt – åtföljd av ett flygande människohuvud – med vingar formade till en nazisthälsning.
• Det tveksamma med ”Avantgardens kvinder” ligger vare sig i valet av verk eller av konstnärer utan i själva upplägget. Varför envisas man år efter år med idén om mannen som norm och kvinnan som undantag? Vad omöjliggör (fortfarande) rätt och slätt ett ”avantgarde” med vederbörligt utrymme för båda könen? Bara för att kvinnan ställdes vid sidan av när det begav sig (till de av männen dominerade nätverken fick kvinnor vanligtvis endast tillträde via maken, älskaren, brodern etc) behöver hon inte placeras där idag.
• Möjligen kan detta särskiljande upplägg försvaras av konkreta drag som skiljer ut det kvinnliga från det manliga. Som att Sonia Delaunay visserligen utvecklade den färgrika simultanismen i måleriet tillsammans med maken Robert Delaunay men att hon, utöver detta, även applicerade denna mix av estetik och vetenskap på kostymer, mode och textildesign. Här, som i så många fall där abstrakt konst förs över till bruksföremål, blir intrycket överväldigande. Först med Sonia Delaunays textilprover, hennes slipsar och hennes ”Frakke till Gloria” blir simultanismen påtagligt närvarande, till delar i samhällsbygget, till en estetik …" – Martin Hägg.

–– GLÖM INTE ATT TITTA PÅ ALLA MINA ANDRA BÖCKER! –– Samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer! (Gäller inom Sverige)

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9788791607981
Titel
Avantgardens kvinder 1920-1940
Utgivningsår
2012
Omfång
127 sidor
Bandtyp
Hf
Språk
Danish
Baksidestext
Præsentation af otte af de mest fremtrædende kvindelige avantgardekunstnere i mellemkrigsårenes Europa indenfor malerkunst, tekstilkunst og fotografi.