Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2005. 487 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i gott skick.
SKICKAR SPÅRBART MED POSTNORD, SÄNDNINGSNUMRET KOMMER VIA MEJLEN.
I Sverige finns bland både föräldrar och lärare en önskan att ge våra barn det allra bästa av barn- och ungdomslitteraturen. Men vilka könsstereotyper förmedlas i de böcker barnen läser?
Redan i 5-7 årsåldern är både pojkar och flickor på det klara med att vissa sysslor är kvinnliga, andra manliga. Och pojkar anses inom de flesta områden vara bättre än flickor.
I Modig och stark - eller ligga lågt diskuteras litteraturen i skolan i ett genusperspektiv. Vilka genusmönster kan urskiljas i böckerna, och i vilken mån påverkar läsandet barns syn på kön? I vilken utsträckning väljer pojkar och flickor olika böcker? Vilken betydelse har samtal och diskussion kring de lästa böckerna?
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127110236
- Titel
- Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
- Författare
- Kåreland, Lena
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 487 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 216 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 792 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur tuff måste man vara? Och var hittar man de tjejiga pojkarna? Upprätthåller barn- och ungdomslitteraturen våra könsstereotyper?
Modig och stark eller ligga lågt kan ses som ett exempel på den ökande insikten om betydelsen av att på olika sätt medvetandegöra genusrelaterade frågor kopplade till skolan, och framför allt belysa genus knutet till läsningens funktion i skola och förskola. Forskning har visat att flickor, oavsett ålder, läser mer än pojkar och att flickor som är duktiga på att läsa hamnar i omsorgsfällan och hjälper pojkarna i deras läsning. Ett genusperspektiv kan också användas vid studiet av hur flickor och pojkar, män och kvinnor, gestaltas i litteraturen.
I bokens tre delar diskuterar författarna hur böckerna används, vilken syn pedagogerna i skola och förskola har på litteraturens roll, vilka läspreferenser barnen själva har, vilka genusmönster som kan urskiljas i böckerna och hur läsandet påverkar barns syn på kön. Den första delen behandlar litteraturen i förskolan och utgår från böckerna om Malla och Benny. Den andra delen tar upp litteraturen i de tidiga skolåren och den s.k. mellanåldern. Här finns bland annat serierna om Eva och Adam. Tredje delen ägnas åt ungdomslitteraturen, och exemplifieras med böcker som Vinterviken och Hjärtats fröjd.
Boken vänder sig till föräldrar, litteraturvetare, lärare och alla som har med barn och litteratur att göra.
