Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola

Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola

Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2005. 487 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i gott skick. SKICKAR SPÅRBART MED POSTNORD, SÄNDNINGSNUMRET KOMMER VIA MEJLEN.

I Sverige finns bland både föräldrar och lärare en önskan att ge våra barn det allra bästa av barn- och ungdomslitteraturen. Men vilka könsstereotyper förmedlas i de böcker barnen läser?

Redan i 5-7 årsåldern är både pojkar och flickor på det klara med att vissa sysslor är kvinnliga, andra manliga. Och pojkar anses inom de flesta områden vara bättre än flickor.
I Modig och stark - eller ligga lågt diskuteras litteraturen i skolan i ett genusperspektiv. Vilka genusmönster kan urskiljas i böckerna, och i vilken mån påverkar läsandet barns syn på kön? I vilken utsträckning väljer pojkar och flickor olika böcker? Vilken betydelse har samtal och diskussion kring de lästa böckerna?

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127110236
Titel
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Författare
Kåreland, Lena
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2005
Omfång
487 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
145 x 216 mm Ryggbredd 37 mm
Vikt
792 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hur tuff måste man vara? Och var hittar man de tjejiga pojkarna? Upprätthåller barn- och ungdomslitteraturen våra könsstereotyper?
Modig och stark eller ligga lågt kan ses som ett exempel på den ökande insikten om betydelsen av att på olika sätt medvetandegöra genusrelaterade frågor kopplade till skolan, och framför allt belysa genus knutet till läsningens funktion i skola och förskola. Forskning har visat att flickor, oavsett ålder, läser mer än pojkar och att flickor som är duktiga på att läsa hamnar i omsorgsfällan och hjälper pojkarna i deras läsning. Ett genusperspektiv kan också användas vid studiet av hur flickor och pojkar, män och kvinnor, gestaltas i litteraturen.
I bokens tre delar diskuterar författarna hur böckerna används, vilken syn pedagogerna i skola och förskola har på litteraturens roll, vilka läspreferenser barnen själva har, vilka genusmönster som kan urskiljas i böckerna och hur läsandet påverkar barns syn på kön. Den första delen behandlar litteraturen i förskolan och utgår från böckerna om Malla och Benny. Den andra delen tar upp litteraturen i de tidiga skolåren och den s.k. mellanåldern. Här finns bland annat serierna om Eva och Adam. Tredje delen ägnas åt ungdomslitteraturen, och exemplifieras med böcker som Vinterviken och Hjärtats fröjd.
Boken vänder sig till föräldrar, litteraturvetare, lärare och alla som har med barn och litteratur att göra.