
Isakskatedralen
Forum. 2005. Inbunden med skyddsomslag, 159 sidor, 350 gram.
Nyskick.
Ett stort pris leder inte alltid till ökad försäljning. År 2004 tilldelades Kari Hotakainen Nordiska rådets litteraturpris för romanen "Löpgravsvägen". Han fick en flygande introduktion i Sverige, romanen sålde i 60 000 exemplar. Den hade fått ett grundmurat rykte som "sanslöst rolig". Den andra sidan av myntet, att den var en svart komedi, tycktes man överse med eller också svalde man den mer komplicerade delen för att grundtonen lovade skratt.
Det är inte sällan vanskligt att komma igen efter en skrattsuccé. Ett sätt är att avlägsna sig så långt det går från det tidigare ämnet. Och nog är Paavo, före detta körskollärare, sedan länge pensionerad, så olik den maniskt trygghetssökande hjälten i prisromanen som det går. Minus sitt sturiga intresse för ryska språket är Paavo i många avseenden en så kallad "purfinne", envis, förtegen om sitt, smått äventyrlig i sin motvilliga nyfikenhet, rätt oanpasslig men
hederlig och klok.
Upptakten är i all sin vardaglighet ett mästerstycke. Paavo vaknar upp efter ett slaganfall, han ligger på sjukhus men tror sig vara i Moskva. Han är änkling, hans enda son arbetar i St Petersburg som förgyllare i Isakskatedralen. Staden står inför sitt 300-årsjubileum, som ska firas med pompa och ståt. Paavo har haft för avsikt att besöka sonen. Slaganfallet har kommit emellan.
Hotakainen har tidigare visat fallenhet för den förvirring som uppstår när verkligheten kolliderar med människans inre verklighet. Paavo tror att han är i Moskva när han vaknar, men får ingen användning för sin inpluggade ryska. I stället måste han slåss med två riktigt krassliga medpatienter. Scenerna med de tre sjuklingarna, alla bevakande sina revir, mardrömmar för den slagkraftiga, kurviga sjuksystern med det osannolika namnet Lillå, är underbara för att de tres kroppsliga förfall och utsatthet skildras med sådant bistert detaljsinne.
Det är inte roligt att bli gammal och förlora sin kropp men också en
revolution mot dusch eller förbjudna exkursioner över golvet livar upp livsandarna.
Paavo, den friskaste av de tre musketörerna, krånglar sig så småningom, efter ett vilt slagsmål, ut från sjukhuset och kan ge sig av till sonen i den jubilerande staden. Och nu inleds ett nytt skede. Sonen har sedan moderns död visat oroande religiösa tendenser. Paavo önskar rädda sonen i tid.
Men en stillsam andlighet tycks sippra ur själva resan till St Petersburg. Läget är förtvivlat. Slaganfall är en sak, det kan man kurera sig ifrån med en skicklig neurolog, en imperatorisk sjuksyster och en gnutta sisu. Andlighetens fällor är en annan sak.
"Isakskatedralen" handlar om en krutgubbe, ateist ut i tårna, som längtar efter att infogas i jordelivet, på nytt eller för första gången. Det är en rolig resa, med dröjande vemod, med åldrad rädsla, med många kollisioner med unga makthavare och många skuggor som kastas av den slutgiltiga regenten, döden.
Gott segt humör och kampanda får igång
Förlagsfakta
- ISBN
- 9137127144
- Titel
- Isakskatedralen
- Författare
- Hotakainen, Kari
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 220 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens jag vaknar upp på sjukhus i Helsingfors efter ett slaganfall. Till en början minns han ingenting sjuttio år är borta, hela hans liv och tror sig vara i Moskva. Obegripligt nog verkar emellertid personalen vara fullkomligt okunnig om den staden. Inte blir det bättre när matvagnen kör över leksakståget som han har fått låna från barnavdelningen. Men efter ett par veckor blir han sig själv igen. Inte helt, förstås, men han vet i alla fall vem han är. Armar och ben vill inte riktigt vara med och hjärnan blir överansträngd om han får ta emot för mycket information. Han ligger och lyssnar på sina lika skröpliga rumskamrater som kivas med varandra. Den ene är nästan döv och hör allting fel och den andre har all världens sjukdomar som han så gärna vill berätta om. Han börjar komma ihåg bitar av sitt liv. Han är änkling och har en son. Sonen arbetar för tillfället som förgyllare i Isakskatedralen i S:t Petersburg inför stadens trehundraårsjubileum. Han oroar sig för att sonen kan ha gått och blivit religiös. Fast pojken kanske bara har börjat tänka lite djupare tankar Det vore i så fall inte ett ögonblick för tidigt. Livsandarna återvänder på allvar, och som den krutgubbe han visar sig vara läxar han upp läkare och sköterskor och rymmer emellanåt ut till närmaste park. Till slut är han färdigbehandlad och skrivs ut från sjukhuset. Mot S:t Petersburg! Han ska träffa sonen och försöka göra allt bra mellan dem igen. Innan de träffas köper han en ryssmössa och går längs Nevskij Prospekt och drar sig till minnes hur det var när han var här med sin fru och vad de gjorde. En gatumålare tecknade av honom, men tyvärr glömde han teckningen på toaletten på Eremitaget. Trots att många år har gått har han bett sonen att försöka leta rätt på den. Toaletten låg på andra våningen, det minns han bestämt. Åter på hotellet sätter sig en stilig kvinna i sextioårsåldern bredvid honom. De börjar prata och kommer överens om att äta frukost tillsammans morgonen därpå. Han går ut och tänker köpa present till Maija som han nyss träffade, men det bär sig inte bättre än att han blir rånad i bankomatkön. Han svimmar och vaknar upp i sonens lägenhet. De pratar ut och börjar förstå varandra. Sonen har till och med hittat den borttappade teckningen. Och nästa dag väntar träff med Maija Kari Hotakainen slog igenom med den lika tragiska som komiska romanen Löpgravsvägen, för vilken han tilldelades Nordiska rådets litteraturpris.