Social kompetens i förskolan - att bygga broar mellan teori och praktik
Häftad bok. Liber. 1:3 uppl. 2006. 203 sidor.
Mycket gott skick.
Format 22,5 x 15 cm Vikt 310 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med teckningar i sv/v av Erik Walther Svendsen. Norska originalets titel: "Ae trur dem sov" Om aktive voksne og sosial kompetense i barnehagen. Översättning: Annika Claesdotter. INNEHÅLL: Om författaren. Förord. Min blomsteräng. Inledning. DEL I. Social kompetens i förskolan - bygga broar mellan teori och praktik. Social kompetens. Hur upplevs "konsten att umgås med varandra" i förskolan? Lek, fantasi, humor och glädje i förskolan. Läroplan för förskolan. DEL II. Vuxnas aktiva närvaro i barns liv - och utveckling av social kompetens. Pedagogik och omsorg - en helhetssyn på lärande. Språk och kommunikation - nödvändigt för social kompetens? Kvalitet i samspelet mellan vuxna och barn. Vuxenrollen i förhållande till barns samspel och lek. Vänskap mellan barn - vuxenrollen. Vuxnas förmåga att umgås med varandra. Slutord. Litteratur. Bilaga. Observationsschema.
// Understrykningar och marginalanteckningar i blyerts förekommer på några sidor, prislapp finns på bakre pärmen. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3042]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147050963
- Titel
- Social kompetens i förskolan - att bygga broar mellan teori och praktik
- Författare
- Pape, Kari
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 298 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok, som präglas av värme och humor, belyser och diskuterar Kari Pape det svårfångade begreppet social kompetens genom många exempel från förskolan.
Läs mer
Social kompetens i förskolan är en praktisk bok om ett teoretiskt ämne och den fokuserar på frågor som: Vad är egentligen social kompetens och hur kommer det till uttryck i vardagen? Hur kan de vuxna arbeta för att uppmuntra och stödja barnen i att utveckla sin sociala kompetens? I boken betonas betydelsen av att alla barn ska ges en möjlighet att uppleva sig själva som positiva deltagare i en social gemenskap.
Om författarna
Kari Pape är förskollärare och sedan flera år föreståndare och pedagogisk ledare inom förskolan.