Reklamens makt över medierna
Häftad bok. SNS Förlag. 1 uppl. 2005. 127 sidor.
Nyskick. Boken handlar om den växelverkan mellan reklam och medier som skapar massmedier. Men också om vikten av att i denna växelverkan inte skada allmänhetens förtroende för massmedierna.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9185355038
- Titel
- Reklamens makt över medierna
- Författare
- Karl Erik Gustafsson
- Förlag
- SNS Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 220 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 198 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om den växelverkan mellan reklam och medier som skapar massmedier. Framställningen omspänner en lång period av massmedieutveckling, från folkliga dagstidningar och riksspridda veckotidningar på 1800-talet och deras fortsatta popularisering under 1900-talet, via filmens utbredning med hjälp av produktplaceringar under 1900-talets början, radio för den breda publiken från 1960-talet och den internationella televisionen därefter, till dagens MTV-format, gratistidningar och internet.
Det handlar också om vikten av att i denna växelverkan inte skada allmänhetens förtroende för massmedierna, vilket är ett påtagligt problem vid egenreklam, sponsring, produktplacering och andra former av s.k. inbäddad marknadsföring. Även statsmakternas roll i massmedieutvecklingen uppmärksammas.
Karl Erik Gustafsson blev professor emeritus i massmedieekonomi vid Göteborgs universitet 2003 och därefter professor i samma ämne vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
