Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Järnvägsförstatligandet. Svensk järnvägspolitik under 1930-talet.

Järnvägsförstatligandet. Svensk järnvägspolitik under 1930-talet.

Häftad bok. Svenska järnvägsklubben. 1 uppl. 1977. 119 sidor.

Mycket gott skick. [+] SÅ gick det till när de privata järnvägarna förstatligades på 1930-talet. KOMPLETT med rättelselapp. Svenska Järnvägsklubbens skriftserie nr 21. Fotografier, tabller. Mjukband. 8:o. 210x150x7 mm. 190 g. Välvårdat och fint ex, ej ägarnamn. [ii/4403sel] /---/ Riksdagen bestämde 1854 att staten skulle bygga stambanor och bibanor skulle privata anlägga. 1930-talet blev en vändpunkt i den policyn. Depressionen i början på 1930-talet försämrade de enskilda järnvägarnas ekonomi, bilismen utgjorde ett ännu allvarligare hot. I den miljön växte debatten om allmänt förstatligande av järnvägsnätet.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789185098217
Titel
Järnvägsförstatligandet : svensk järnvägspolitik under 1930-talet
Författare
Alvfors, Karl-Gösta
Förlag
Stockholm : Sv. järnvägsklubben
Utgivningsår
1977
Språk
Svenska